Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, November 26, 2009

Yellow Phosphorus

Assalamualaikum wbt.

Sekarang jam menghampiri 12 tengah malam tapi saya nak sangat menulis di sini tentang satu perkara yang saya dapat hari ini. Jika waktu dan musim sekarang (winter), ini sudah dikira lewat lewat malam kerana waktu Maghrib sekarang adalah pada pukul 4.53 dan Isyak pada pukul 6.15. Ramai sekali yang berebut-rebut untuk berpuasa sunat mahupun ganti pada waktu ini kerana waktu Maghrib masuk sangat awal.


Pagi tadi saya lambat ke kelas. Saya sendiri tak tahu mengapa saya lambat. Mungkin kerana saya berjalan perlahan. Atau mungkin saja saya sendiri tidak komited dengan waktu kelas yang awal. My bad. Tapi, alhamdulillah sempat lagi menghadiri 3/4 kelas.


Hari ni, kami sambung belajar tentang subtopics of Occupational Health & Industrial Medicine (a.k.a occupational Medicine). Ok to be simple, kita panggil ia OM. OM ni salah satu pecahan Comunity Medicine. Dalam OM ni, kita belajar tentang chemical hazards of industrial employees (kesan bahaya bahan kimia kepada pekerja-pekerja industri).


Apa yang menarik?


Antara yang kami belajar hari ini adalah tentang phophorus. Familiar tak dengan phosphorus?


Phosphorus ni ada banyak jenis. Antaranya adalah :

  1. Yellow Phosphorus
  2. Red Phosphorus
  3. Organic Phosphorus
  4. Phosphine Gas
  5. Tri-ortho cryzile phosphate


Okay. Antara banyak2 phosphorus ni, yang paling bahaya adalah Yellow Phosphorus. It is very poisonous, very toxic. So, dia tidak langsung digunakan dalam industri. Selalunya kita guna Red Phosphorus sebagai ganti sebab Red Phosphorus ni less toxic.

Yellow Phosphorus ni, akan terbakar pada suhu 30 degree celcius, dan ia akan hasilkan 'Dense White Fumes' (asap putih tebal) which is very poisonous (sangat sangat beracun).


Then saya terus terfikir "Oh, so this was the phosphorus which used by Israels to pollute thus killed bulks of Palestinian!". Sangat kejam kan? Dalam notes kami, tiada tertulis effect of Yellow Phorphorus tapi ada dibincangkan effect of Red Phosphorus.


Red Phosphorus ni digunakan sangat meluas dalam industri. Contohnya dalam pembuatan mancis, racun tikus, baja, cat dan kertas. Ok, macam saya katakan tadi, Red Phosphorus ni digunakan dalam industri rather than Yellow Phosphorus kerana Red Phosphorus is less toxic. Nak tahu tak 'less toxic' dia tu macam mana?


'Less toxic' dia tu boleh menyebabkan simptom2 berikut kalau kita keracunan atau diracuni Red Phosphorus ni :

  1. liver & kidney failure (hati dan buah pinggang gagal berfungsi)
  2. Faeces & Vomitus are luminous & have garlic-like odour ( tinja dan muntah berkilauan dan berbau bawang putih)
  3. bronchitis & emphysema (radang peparu & kantung udara kembang dan tidak boleh bernafas)
  4. deossification of bones and become fragile -> Jaw become very painful, swollen & disfigured.


Okay, itu Red Phophorus yang 'Less Toxic' tu kan? So, dapat bayangkan tak kalau kita terkena Yellow Phosphorus yang VERY TOXIC & VERY POISONOUS tu?


Masa discussion about phosphorus tu comes to the end, saya pun angkat tangan tanya pada Lecturer, what are the effects of Yellow Phosphorus? Nak tau Doctor jawab apa?


"BURN, BURN, BURN. It destroys liver, destroy everythings. If you touch the fumes or you put your hand over the fumes, it'll be burned and the burn is very difficult to heal"


Okay dapat tak apa yang saya cuba ceritakan di sini? Betapa severenya kesan Yellow Phosphorus yang dilepaskan oleh Israel di ruang udara Palestin sehingga menyebabkan beribu rakyat Palestin terseksa, terbunuh. Ya Allah.. semoga balasan Allah terhadap mereka, melebihi apa yang mereka buat pada Palestinians.

Ihzimhum Ihzimhum Ihzimhum Wansurna 3alaihim.

0 comments: