Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Monday, November 9, 2009

Teringin Sangat

Assalamualaikum wbt.


Dari Aisyah Radhiyallahu Anha (R.A.) bahawa Nabi Muhammad S.A.W. bersabda, ertinya, “Tidaklah anak cucu Adam mengerjakan suatu amalan yang lebih disenangi Allah pada hari korban daripada menyembelih binatang korban. Sesungguhnya haiwan itu akan datang pada hari kiamat kelak dengan tanduk, bulu dan kukunya. Dan sesungguhnya sebelum darah korban itu menyentuh tanah, ia (pahalanya) telah diterima di sisi Allah, maka beruntunglah kalian semua dengan (pahala) qurban itu” (H.R. Tirmizi)


Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah diam tak diam kita sudah hampir sampai ke penghujung tahun 1430H. ZulHijjah bakal menjengah. Jemaah haji pula sudah mula diterbangkan ke Tanah Suci Makkah untuk menunaikan kefardhuan Islam yang ke-lima. Jelousnya saya pada orang2 yang berpeluang menunaikan haji dan umrah. Sebab.. saya teringin teringin teringin sangat2 untuk menjejakkan kaki ke Baitullah al-Haram. Saya teringin sangat nak rasa ketenangan menghadap Ka'abah dari dekat, solat di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, melawat tempat2 bersejarah di sana dan sebagainya. Ya Allah, sampaikanlah aku pada Ka'abah, jejakkanlah kakiku ke Tanah Suci-Mu.


Bila masuk bulan ZulHijjah, sudah pasti Eidul Adha akan kembali lagi. Kita juga akan diremindkan kembali tentang kisah agung akan ketaqwaan dan ketaatan Nabi Allah Ibrahim a.s yang diperintah oleh Allah agar menyembelih anak kesayanganny Ismail a.s. Berlakulah perbualan antara ayah dan anak ini yang sangat2 syahdu seperti yang dirakamkan di dalam al-Quran. MasyaAllah..hebat sungguh keimanan Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s. Mereka akur dengan suruhan Allah tanpa beralasan walau sedikit pun! Kalau kita check balik iman kita, sangat jauh lagi untuk setanding dengan mereka. Jauh sangat2. Kita ni, nak melawan nafsu pun susahkan. Nak 'menyembelih' kecintaan kita pada dunia pun susah, macam2 alasan keluar. Apatah lagi kalau disuruh menyembelih anak kesayangan. Agak2, sanggup tak?
PCM seperti tahun sebelumnya tidak ketinggalan dalam menganjurkan majlis sempena Eidul Adha iaitu ADHA '09 - Holy of Adha, Purify the Soul, Glitter the Moment. Dan insyaAllah saya juga terlibat secara langsung dalam majlis pada kali ini. Seronoknya nak raya! (^_^)'

Saya teringin sangat2 nak buat korban. Kalau boleh, nak guna duit sendiri. Tapi setakat ini, kewangan belum lagi mengizinkan. Huhu.. Sedih juga bila setiap tahun menyimpan tekad yang sama tapi masih belum tertunai. Tapi insyaAllah insyaAllah insyaAllah saya nak buat juga korban kalau Allah memberi rezeki lebih pada tahun2 hadapan.


Jadi kepada yang punya rezeki lebih tu, jangan ragu2 untuk membeli bahagian untuk dikorbankan. Apalah sangat LE 800-LE1000 tu jika dibandingkan dengan janji2 Allah di akhirat yang kekal kelak. Semoga Allah menerima amalan hamba-hambanya.

Selamat berkorban! Embekk..Embekk...!~

0 comments: