Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Wednesday, November 11, 2009

Menyayangi Bukan Menghina

Assalamualaikum wbt.

Setiap kali pulang dari sekolah, ada sahaja peminta sedekah di sepanjang jalan-jalan yang dilalui. Kadang-kadang sampai tarik-tarik pakaian kami meminta wang. Saya pula kadang kala rasa macam ragu-ragu je nak bagi. Bimbang-bimbang peminta sedekah yang bersepah-sepah tu merupakan helah sidiket.

Tapi kadang-kadang saya bagi juga sebab kasihan sangat tengok mereka. Lebih-lebih lagi kanak-kanak ataupun ibu yang menggendong anak kecil. Rasa ragu-ragu tu saya buang jauh-jauh dengan mengingatkan kembali diri saya pada cerita tentang Aisyah r.a dengan seorang lelaki peminta sedekah.

Suatu hari, seorang lelaki miskin datang kepada Aisyah r.a. Aisyah r.a pun memberi lelaki tersebut sedekah. Lalu Aisyah r.a memanggil Barirah dan menyuruhnya mengintai lelaki tersebut setelah lelaki itu pergi. Lepas tu Rasulullah s.a.w tegur Aisyah. Rasulullah kata : "Jangan kau berhitung (dalam memberikan sedekah) sehingga Allah pun tidak akan berhitung (dalam memberikan rezeki kepadamu)" (HR Nasa'i, Ahmad, Ibnu Hibban & Haitsam)


Kalau balik dari tuisyen, ada je budak lelaki umur dalam belasan tahun tidur di kaki lima. Kasihan sangat. Meringkuk kat tepi bangunan di musim sejuk begini. Dengan badan dan pakaian yang sangat kotor. Saya terus teringatkan adik lelaki saya. Saya tak sanggup untuk melihat adik lelaki saya jadi macam tu. Kasihan sangat.

Saya selalu tertanya-tanya, kat Mesir ni tak ada rumah kebajikan ke kan?

Pernah satu malam tu, seorang budak mengejar-ngejar saya. Pakaian dia kotor sangat. Saya tanya dia nak apa. Kalau nak makanan, saya belikan. Saya tanya dia tinggal di mana. Ada rumah ke. Ibubapa dia mana. Dia memberitahu tapi saya tidak faham. Saya memberinya duit dan perhatikan dia dari jauh. Dapat je duit, dia terus pergi ke kedai runcit berdekatan dan membeli satu pack makanan ringan. Kemudian dia duduk di kaki lima bangunan, buka plastik makanan tu sambil tersenyum sangat gembira. Dia makan makanan ringan tu bersungguh-sungguh seperti sudah lama tidak memakannya. Ya Allah..saya rasa kasihan sangat. Kalaulah dia adik saya, mesti saya dah menangis teresak-esak tengok adik saya macam tu.

Tapi kadang-kadang orang yang minta sedekah ni sangat annoying. Dia tarik-tarik baju kita, beg kita. Niat yang pada asalnya nak hulur sedikit sebanyak terus terbantut. Dahi menarik kerut. Kepala digeleng. Tangan menyentap keras. Kalau orang tu terus mengejar, kita akan marah-marah.

Dahulu Rasulullah s.a.w berjalan bersama sahabat. Masa tu Rasulullah s.a.w pakai selimut yang agak kasar tepinya. Tiba-tiba ada orang Badwi datang menarik selimut tersebut sampai meninggalkan kesan pada leher Rasulullah s.a.w. Lepas dah buat macam tu pada Rasulullah, orang Badwi tu minta Rasulullah bagi kepada dia daripada harta Allah yang ada pada Baginda.

Kalau lah orang arab buat macam ni pada kita, dah lama kita tengking dia kan? Dah lah berkasar dengan kita, minta pulak dengan kita. Tapi Rasulullah tak macam tu. Baginda lain sangat dari kita. Nak tahu apa Rasulullah buat?

Rasulullah berpaling pada orang Badwi tersebut dan tersenyum. Lepas tu Rasulullah terus memerintahkan agar orang Badwi tersebut diberi sesuatu. MasyaAllah..Hebatkan akhlak Rasulullah?

Kalaulah masa kita tarik muka atau marah dengan orang miskin yang minta sedekah pada kita, tiba-tiba Rasulullah lalu sebelah kita. Mesti kita malu sangat dengan Rasulullah. Dah lah tak mahu sedekah apa-apa, marahkan mereka pulak. Isk, malunya! Angkat muka pun tak agaknya.

Aisyah r.a pernah mendengar Rasulullah berdoa macam ni :

"Ya Allah, jadikanlah aku hidup sebagai seorang yang miskin. Cabutlah nyawaku dalam keadaan miskin. Lalu kumpulkanlah aku pada hari Kiamat nanti bersama kelompok orang-orang miskin"

Mendengarkan doa itu, Aisyah pun bertanya "Mengapa Engkau berdoa seperti itu wahai Rasulullah?"

Baginda pun menjawab : "Orang-orang miskin akan masuk syurga lebih awal 40 tahun daripada orang-orang kaya. Wahai Aisyah, jangan pernah menolak orang miskin meski engkau hanya bisa memberinya separuh biji kurma. Wahai Aisyah, cintailah orang miskin dan dekatkanlah mereka kepadamu agar Allah juga mendekatkanmu kepada-Nya pada hari Kiamat nanti " (HR Tarmidzi, Baihaqi & Mundziri)

Macam tu sekali kelebihan orang miskin. Jadi, sebaiknya kita yang punya lebihan keperluan ni, membantu mereka, bukan mencaci dan menghina mereka kan?

Jom bersedekah! (^_^)

5 comments:

Anonymous said...

salam kiki..
apsal la kiki ni baik sgt?
cair saye..

dealova said...

huhu..
kak kiki ade pminat..=)

kak kiki. series. rajin gile akak update.ur word simple n easy to understnd.saya pun cair..=)

a-m-i-r said...

...terasa diri ni..x pnah bg kat pengemis kat kaki lima or pasar mlm.. bkn pe,kdg2 tgk dorang still ade kudrat tuk bekerja, tp pemalas..

Anonymous said...

mmg r minat.minat gile kiki.ape,jeles?
keh3

ismin said...

hahaha...kalau minat,guna saluran yang disediakan...hehe
bait muslim ade.