Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Friday, November 20, 2009

Sipolan



Assalamualaikum wbt.



"Akak tahun berapa?", tanya seorang adik.

"Alhamdulillah tahun empat", jawab saya.

"Eee..seronoknya dah tahun empat!"

Saya hanya tersenyum mengangguk.

Itulah juga antara dialong saya ketika di tahun satu dahulu. Soalan yang sama diajukan ketika berjumpa mana-mana senior yang belum pernah dikenali. Saya akan bermonolog : Seronoknya dah tahun empat!

Dan sekarang, alhamdulillah saya di tahun empat. Sedikit rasa teruja kerana jalan-jalan yang saya lalui sepanjang mendaki tangga setiap tahun, mudah. Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah. Semoga tahun-tahun yang keseterusnya jua dipermudahkan jalan oleh-Nya.

Rasa takut melebihi rasa teruja tadi. Of 3 years, I feel like my 2 years had been futiled. Itu baru sepanjang saya di sini. Belum dicampur darab dengan masa-masa sebelum itu. Kadang-kadang rasa menyesal sangat. Syukur cahaya itu datang kala umur saya belasan tahun. Jika lebih lama, pasti rasa kesal itu berganda-ganda.

Saya pernah berbicara dengan sahabat saya. Sipolan namanya. Saya sangat mengaguminya. Segan pun ada. Kadang-kadang kalau saya malas buat kerja, saya akan terus teringatkan dia. Sebab..dia tak pernah pun mengeluh yang dia malas ke, penat ke. Kalaupun ya, dia buat juga kerja tu sehingga selesai. Bagusnya. Kalau dia boleh, mengapa tidak saya?

Pernah satu hari, saya rasa letih sangat. Saya hadiri kelas tuition dengan rasa yang amat letih dan malas. Tumpuan saya hilang. Sampaikan Doktor yang mengajar di hadapan pun perasan dan saya rasa dia pun terganggu melihat saya yang kurang berminat dengan apa yang dia ajar.

Masa tu, Sipolan ni, duduk di sebelah saya. Saya rasa dia lagi penat sebenarnya. Selalunya, seharian dia tidak berhenti. Tapi dia tetap bersemangat di kelas. Semasa Doktor keluar sebentar, saya melentokkan kepala di bahunya dan saya berkata : "Letihnya saya..nak tidur laa..bile nak habis kelas ni~"

Dia terus ambil nota saya dan mencoret sesuatu. 'SEMOGA ALLAH MEMBERIMU KEKUATAN'. Saya terus duduk tegak. Dia menggosok-gosok belakang saya. Saya rasa macam..tak tahu nak cakap apa. Walaupun dia tidak berkata-kata, dia selalu beri motivasi pada saya. Indirectly.

Saya pernah bertanya padanya tentang satu perubahan yang dia buat. Saya tanya, kenapa dia berbuat begitu. Dan dia kata, dia selalu berperang dengan diri sendiri dengan satu masalah. Dan cara untuk dia selesaikan masalah tersebut adalah dengan melakukan perubahan yang dia buat tu. Faham tak?

Macam ni, contohlah. Ni contoh ye : Dia pergi sekolah naik teksi. Saya tanya kenapa pergi sekolah naik teksi. Dia kata dia malas pergi sekolah sebab kena jalan kaki jauh untuk ke kelas tapi dah tak sanggup dah nak melayan malas tu. Hari-hari berperang dengan perasaan nak pergi atau tak. At last dia ambil inisiatif pergi sekolah naik teksi. Never care if it costs penny pun.

Tu contoh je.

Kalau saya malas, saya selalu la jugak tewas. Tak ambil inisiatif apa pun. Tak cuba pun. Kalau cuba pun, tak bawa hati. Tak lakukan sepenuh hati. Teruk kan?

Tu sebab setiap kali hampir kalah pada diri sendiri, saya akan cakap : Cuba tegok sipolan tu. Kalau dia boleh, kenapa tidak you?

Sampai sekarang, saya selalu berperang dengan diri sendiri tentang sesuatu. Konflik yang tak pernah selesai. Saya tahu saya amat rugi kalau saya ikutkan hati tapi saya rasa saya sangat tidak kuat untuk melawannya. Saya selalu berdoa dan berdoa. Saya masih menunggu jawapan. Tapi sampai bila kan? Isk, entahlah.

Saya tak nak menyesal di kemudian hari. Argh, saya stress sangat kalau fikir pasal benda ni. Saya nak jadi macam sahabat saya sipolan. Tapi saya banyak beralasan. Mencari excuse untuk diri sendiri. Saya tahu tapi saya tetap tetap dan tetap melakukan perkara yang sama. No progression. Adoi. Adoi.

Terima kasih sipolan. You somehow inspire me someway.

Semoga Allah sentiasa mudahkan urusan sipolan.

Esok start round Community Medicine. Sekejap je masa berlalu. Saya harapkan hari-hari yang lebih baik dan bermanfaat buat diri sendiri dan orang lain. Esok juga saya kena present pada class about Tun Dr Mahathir. PP tak siap lagi. Tak tidurlah malam ni jawabnya. Adoi.