Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Sunday, November 8, 2009

Sayangkan Study atau Sayangkan Hiburan?


Assalamualaikum wbt.


Saya teringin sangat untuk menulis di blog ini. Tapi masa tersangat sedikit untuk perkara-perkara seperti ini. Bunyi macam 'poyo' kan?


Saya pernah ditanya oleh seseorang, apakah satu perkara yang saya teringin sangat nak buat. Saya tak berani nak jawab sebab saya rasa jawapan saya tu 'poyo' sangat. Orang yang bertanya tu desak juga saya untuk cakap. Saya kata, saya teringin sangat nak guna seluruh tenaga saya untuk Islam. Saat ini saya tiada banyak harta tapi saya ada tenaga dan kelebihan tertentu untuk saya berikan pada Islam. Saya rasa benda tu 'poyo' sangat untuk diperkatakan. Saya nak simpan sorang2 je.Tapi orang yang bertanya pada saya tu cakap, itu bukan 'poyo', itu kalam yang haq. Kalam yang benar. Dan kebenaran pastikan tertegak.





Saya pelik sangat bila ada orang kata, dia tiada masa untuk datang SC, datang program, datang meeting atau apa2 aktiviti komuniti dan sosial yang lain, atas alasan SIBUK. Saya cuba untuk husnudzan - ah,mungkin dia sayangkan masa untuk study. Tapi esoknya, orang yang kata tiada masa untuk datang SC, program atau sebagainya, tiba2 bercerita pula tentang cerita-cerita atau movie yang ditonton hari sebelumnya. Eh, ada masa pulak nak tonton cerita? Datang program tak boleh? Kesal sungguh saya. Sedih tak payah cakaplah. Tak apalah, semoga Allah beri dia hidayah.

Saya pun sayangkan masa-masa study saya. Bila masa study, saya akan rebut betul2 masa study. Kadang2 kalau dah letih sangat buat kerja, saya berehat sebab nak study pun tak boleh. Tapi study tetap kena buat. Semua orang tahu prioriti masing2. Tapi takkan lah tiada masa untuk berprogram langsung. Tipulah kalau umur dah 20-an pun tak tahu nak manage masa masing2.


Nanti kalau dah jadi doktor, lagi banyak program yang kita kena ikuti selain dari bekerja. Seminar, konvensyen, kelas, sambung belajar dan sebagainya. Oncall lagi satu. Lagi2 masa tu mesti masing2 dah berkeluarga. Kalaulah sekarang ni kita abandon program untuk study, takkanlah masa dah kerja nanti kita abandon keluarga untuk study atau kerja. Faham ke? Maksud saya.. kita kenalah pandai untuk memberi diri dan komitmen kita pada perkara selain study. Jangan disebabkan satu perkara, kita abaikan satu perkara lain. Padahal, perkara tersebut semuanya sama penting. Kenalah pandai agih masa dengan baik. Tak bolehlah nak pentingkan diri sendiri. Faham?


Penat? Saya pun penat. Hari cuti saya pun cuma hari Jumaat. Semua orang pun sekarang cuti cuma hari Jumaat je. Tapi sebenarnya, hari Jumaat saya adalah hari yang paling sibuk kalau nak dibandingkan dengan hari kuliah. Tapi, kalau saya duduk rumah pun hari Jumaat tu, belum tentu saya study. Mesti leka dengan internet, download cerita, YM, blog, movie atau series. Senang cerita, HIBURAN lah. Tidur tak payah cakap lah kan. Lepas tu, malam nak sekolah baru sibuk nak buka buku balik. Masa2 yang berlalu sebelum tu, lagha. Lebih baik saya keluar, bekerja untuk masyarakat dan Islam. Walaupun letih tak terkata, hati puas dan saya yakin ada ganjaran di sisi Allah. Dan saya juga yakin, Allah akan gantikan masa2 saya dengan masa yang lebih baik. Allah kan Rahim? (^_^)'

Kalau untuk perkara selain study seperti shopping, tidur, berehat, berhibur, tengok movie etc kita sanggup sparekan masa khusus selama berjam-jam, kenapa tidak untuk program2 sosial dan ilmiah?

"..kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya. Kamu pasti akan diuji dengan hartamu dan dirimu.." (3 : 185-186)

Jadi, kita ni sebenarnya...sayangkan study ke, sayangkan hiburan?



Nafsu kamu jika tidak disibukkan dengan Allah, maka ia akan menyibukkan kamu dengan perkara2 yang batil.

2 comments:

LiLacFlA said...

*sangat sebak rasa dada..

Thanks...

nahdia said...

semoga semuanya dikira sebagai hasanaat di sisi Allah :D