Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Friday, January 9, 2009

TITIK MUHASABAH DIRI

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah. Syukurku pada Allah di atas nikmat dan karuniaNya. Beberapa hari ini saya mencari2 isu yang terbaik untuk saya post kan dalam blog ini untuk tatapan pembaca. Memilih untuk tidak berkata2 kosong membuatkan saya sedikit ketandusan idea. Pagi ini saya mengadakan Smart Circle (SC), rutin setiap hujung minggu. Alhamdulillah... satu perjumpaan yang sangat menarik dengan input2 yang menarik.

PALESTIN.

Pada asalnya sahabat saya yang bersama2 saya menerajui SC ini, ingin memulakan syllabus yang telah di tetapkan. Tetapi atas sebab2 tertentu kami menangguhkan dahulu. Dan sahabat saya memilih untuk berbincang mengenai isu semasa. Apa lagi jika bukan Palestin.

Sahabat saya banyak bercerita tentang perkara yang saya tidak tahu. Membaca bukanlah hobi dan kebiasaan saya, maka pengetahuan saya amatlah terbatas. Kecenderunga saya lebih kepada mendengar dan melihat tetapi bukan membaca. Saya tahu apa yang berlaku tetapi saya kurang mencuba untuk mencari dan menokok apa yang patut melalui pembacaan. Natijahnya, saya agak ketinggalan dalam banyak perkara.



"Dan Sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka Jahanam banyak dari jin dan
manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat
Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti
keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar
dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan
mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai” [al-A'raaf 7:
179]

Astagfirullah al azim...

Bila di fikir kembali, saya seolah kejam terhadap diri sendiri dan suadara2 saya. Kerana jika saya tidak tahu, saya tidak berusaha untuk tahu. Lebih kejam apabila saya tahu tetapi saya tidak peduli. Wahai Allah..ampuni aku. Wahai saudara2ku..maafkan aku. Dan ini merupakan salah satu titik muhasabah buat diri saya. Terima kasih yang teramat buat beliau.

APA YANG BERLAKU?

Dunia sekarang sangat sibuk tentang isu Palestin-Israel. Baik di akhbar2 tempatan mahupun antarabangsa, stesen televisyen tempatan dan antarabangsa, Palestin-Israel merupakan berita utama di muka hadapan. Apabila bilangan yang syahid dan tercedera kian meningkat, dunia mula ambil tahu kerana sifat perikemanusiaan mereka.

MENGAPA PERLU TAHU?

Sahabat saya memulakan perbincangan kami dengan sebuah pertanyaan.

MENGAPA KITA PERLU AMBIL TAHU TENTANG PALESTIN?

Kerana isu Palestin kini bukanlah sekadar isu AGAMA yang hanya perlu di ambil tahu oleh Muslim sejagat tetapi ia kini menjadi isu KEMANUSIAAN yang perlu di ambil tahu oleh seseorang yang di label sebagai manusia. Jadi tiada alasan mengapa kita tidak perlu tahu. Kerana kita adalah orang berAGAMA dan kita adalah MANUSIA. Jika anda sehingga kini adalah manusia, cerdiklah dalam mencari untuk mengerti apakah sebenarnya yang berlaku di sebalik isu ini.

SEJARAH.

Saya sendiri secara jujurnya tidak mengetahui sangat sejarah kebangkitan Israel. MAsih mencari, menambah maklumat dan memahami. Tetapi ia jelas di sebut didalam Al-Quran, Surah Al-Isra' ayat 4-7 :

" Dan Kami tetapkan terhadap Bani Israil dalam Kitab itu, "Kamu pasti akan berbuat kerosakan di bumi ini DUA KALI dan pasti kamu akan menyombongkan diri dengan kesombongan yang besar." Maka apabila datang saat hukuman bagi (kejahatan) yang pertama dari kedua (kejahatan) itu, Kami datangkan kepadamu hamba-hamba Kami yang perkasa, lalau mereka bermaharajalela di kampung2. Dan itulah ketetapan yang pasti terlaksana. kemudian Kami berikan kepadamu giliran untuk mengalahkan mereka, Kami membantumu dengan harta kekayaan dan anak2 dan Kami jadikan kamu kelompok yang lebih besar. Jika kamu berbuat baik (bererti) kamu berbuat baik untuk dirimu sendiri. Dan jika kamu berbuat jahat, maka (kerugian kejahatan) itu untuk kamu sendiri. Apabila datang ssat hukuman (kejahatan) yang kedua, (Kami bangkitkan musuhmu) untuk menyuramkan wajahmu lalu mereka masuk ke dalam masjid (Masjidil Aqsa), sebagaimana ketika mereka memasukinya pertama kali dan mereka membinasakan apa saja yang mereka kuasai."


Subhanallah..ayat di atas cukup untuk menceritakan sejarah permulaan dan pengakhiran yang bakal berlaku. Maka adakah ini bermakna kita tidak perlu berbuat apa2?

Kebangkitan pertama telah berlaku pada zaman Saidina Umar. Kita masih menanti kebangkitan kedua. Siapakah yang akan muncul untuk membalas segala kejahatan Yahudi hari ini. Adakah Imam Mahdi yang akan menang walaupun hanya menggunakan tombak sebagai senjata? Jika turunnya Imam Mahdi, maka itulah antara petunjuk bahawa kiamat semakin dekat. Maka adakah pula telah bersedia amalan kita untuk menghadapi hari itu?

MUSLIMS ARE WEAKEN.

Teringat kejadian yang berlaku semasa sedang belajar tusyen Pathology. Pada masa itu di luar kelas, terdapat segelintir orang Mesir yang bergelak ketawa. Doktor tiba2 menghentikan pengajaran dan menggelengkan kepala.

Dengan sinis beliau berkata " Numbers died at Palestine and Egyptians here, they still can laugh."

Saya tersenyum tawar. Agak 'terasa' dengan kata2 sinis yang saya rasa bukan hanya ditujukan pada Egyptian, malahan pada semua. Lebih2 lagi diri ini.

"What about Malaysian? What do you do? You are all hand to hand, and say Innalillahi wainnailaihi rajiun...?"

Kami tersengih. Tawar. Tidak tahu respon apa yang terbaik pada waktu ini.

" If Israeli come here, what will you do? Withstand or escape?"

Satu lagi soalan yang saya sendiri tidak boleh menjawab. Adakah saya akan kekal berjuang dan syahid di jalan ini ataupun saya akan pergi 'menyelamatkan diri' atas kepentingan sendiri? Dan dengan nada gurauan Doctor menyambung..

"You Malaysians will stay and Egyptians will move..!" kami ketawa.

"You know the fact that Muslims are weaken. Islam persist as such but Muslims are weaken. They declare themselves are Muslims but they are not actually Islam..Hah! What about you? Muslims only or Muslims with Islam..?"

Dan kami menjawab bersama " Muslims with Islam insyaAllah.." Doctor menyambut "InsyaAllah.."

Seperjalanan pulang dari kelas, saya terus berfikir dan berfikir. Adakah Islam itu adalah peganganku hanya pada nama? Ataukah Islam itu telah aku pasakkan dalam diri ini? Jika ya, sejauh manakah sensitiviti aku sebagai Muslim terhadap Muslim yang lain?

Satu lagi titik muhasabah buat diri ini..Nyatanya, ia satu konflik jiwa yang tidak berkesudahan.

APA YANG MAMPU AKU BUAT?

Soalan ini sering menganggu benak fikiran saya. Setiap kali membaca berita perkembanagn tentang Palestine, hati tidak akan berhenti menyumpah2 Israel. Tetapi adakah cukup sekadar itu?

Mungkin banyak usaha kita yang boleh membantu. Biarpun tampak kecil, besar nilainya di mata yang menghargai.

DOA, TAUBAT, BOIKOT, DERMA, SEBAR.

Itulah antara perkataan utama yang di tekankan oleh seorang pelajar Egyptian semasa memberi sedikit ceramah sebelum mengutip derma untuk Palestin di dalam kelas.

DOA - sepertimana yang kita tahu, doa adalah senjata orang Islam. Jika doa rakyat Palestin tidak di qabulkan oleh Allah, semoga doa seluruh umat manusia di dalam dunia ini di qabulkan oleh Allah. Berdoalah sebanyak mungkin.

TAUBAT - bertaubatlah kerana berkemungkinan ini adalah salah satu hukuman yang di berikan oleh Allah pada kita umat akhir zaman yang sering ingkar akan suruhanNya dan melampaui batas laranganNya.

BOIKOT - hentikan membeli barang2 yang di keluarkan pleh syarikat2 yang di pelopori oleh Amerika dan Yahudi. Kerana Amerika adlah penyumbang ekonomi utama pada Israel. Dan Amerika pernah memberi bantuan senjata berbilai 10 billion secara percuma kepada Israel!

DERMA - infakkanlah harta kita ke jalan Allah dengan menderma demi membantu perjuangan2 mujahid di Palestin.

SEBAR - sebarkanlah tentang isu ini dan mengapa kita perlu ambil tahu isu ini pada rakan2 dan orang2 di sekeliling mereka. Fahamkan mereka dan ajaklah mereka untuk bersama membantu Palestine dengan doa, taubat, boikot, derma dan sebar juga.


N/B : saya berharap, setiap insan yang lebih baik akan pengetahuannya jangan hanya menekan kelompok yang tidak tahu di atas keterbatasan pengetahuan mereka. teruskanlah usaha bercerita dan memahamkan mereka. Kerana mereka sudah mempunyai rasa dan kesedaran, cuma mungkin belum jumpa titik untuk bergerak.

0 comments: