Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, January 22, 2009

Dia dan Rindunya

Assalamualaikum w.b.t.


"Wahai Allah Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan selain Engkau, Engkau yang menciptakan dan aku abdiMu, dan aku berada dalam perjanjian denganMu, ikrar kepadaMu, (yang akan ku laksanakan dengan) segala kemampuanku, dan aku berlindung padaMu, dari kejahatan apa-apa yang telah aku lakukan, aku mengakui (dengan sebenar-benarnya) nikmatMu kepadaku, dan aku mengakui dosaku, maka ampunilah aku, kerana tidak ada yang boleh mengampuni dosa-dosa kecuali Engkau."

Amin..Ya Rabbal Alamin...

Airmatanya di biar membasahi pipi. Airmata itu sangat bernilai baginya. Airmata itu sangat di rinduinya. Mana mungkin di usap. Di biarkan kering sendiri.



Beberapa tahun lalu...



"Tapi kenapa sekarang? Kenapa sekarang baru Allah nak uji?" Dia seakan putus asa. Kata2nya yang berlandaskan emosi semata, meragut secebis imannya.

"Astagfirullah al azim..sejak bila kamu jadi orang yang berputus asa pada Allah? Mama dan Ayah tak pernah ajar macam ni."

Ya memang..Dia tidak pernah di ajar untuk berputus asa pada Pemberi. Malah di ajar untuk bersyukur dan redha padaNya. Tapi entah mengapa, kali ini pasak itu goyah. Dia seakan tidak mampu untuk menerima ketentuanNya saat ini.

"Mungkin rezeki kamu bukan di sini. Mama yakin ada hikmah di situ. Yakinlah pada Allah."

Ayah masih tidak berkata apa. Mungkin bagi Ayah apa yang ada sudah cukup. Mungkin itu yang terbaik. Ya, mungkin itu yang terbaik.

"Ayah.." Dia meraih simpati ayah. Risau kalau2 Ayah kecewa dengan dirinya. Keran dia tahu, dialah harapan Ayah. Dia tidak peduli pandangan orang sekeliling yang tertumpu pada meja makan yang mereka duduki. Dia hanya sedih. Sedih.

" Ayah tahu anak ayah sudah berusaha. Kamu kata kamu bertawakkal kan? Kotakan kata2 kamu.. Bertawakkal padaNya bermaksud redha dengan ketentuanNya setelah berusaha. Sekarang dimana letaknya redha itu?"

Dia tertunduk. Malu sendiri dengan dirinya.

Ya Allah..ampuni aku. Aku selalu berdoa padaMu. Kau Maha Mengetahui apa yang terbaik untukku. Maka aku pohon Kau beri yang terbaik. Biarpun yang terbaik itu tidak semuanya yang aku mahu. Kerana aku mahu beriman dengan firmanMu, wahyu yang Kau turunkan pada RasulMu.


"Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui" (al-Baqarah : 216)


Tetapi sekarang aku mungkir. Betapa ujian ini berat bagiku. Mungkin ujian ini tidak seberat ujianMu pada nabi2Mu. Mungkin juga ujian ini tidak seberat ujianMu pada wanita2 pilihanMu. Namun mengapa ujian ini kurasakan berat bagiku? Adakah aku terlupa azamku untuk menjadi setabah Serikandi2 terdahulu?

Sekeping kertas di tanganya di genggam erat. Kecewa. Keputusan itu tidak memungkinkan dia meneruskan cita2nya untuk belajar di luar negara. Apa lagi bidang pilihannya menaruh keputusan yang cemerlang sebagai tiket.

Dia sendiri tidak faham. Keputusan percubaannya cukup meyakinkan. Cukup meyakinkan siapa sahaja bahawa dia pasti akan beri yang lebih baik pada peperiksaan yang sebenar.

Namun betul, Perancangan Azza Wajalla mengatasi segalanya..

Dia teringat pada satu daripada rukun Iman 'Percaya pada Qada dan Qadar'.
Allah kini menguji imannya. Allah menguji kepercayaannya pada Qada' dan Qadar.

Kepercayaannya kian pulih. Semangatnya bertandang kembali. Dia ingin jadi orang yang beriman!



"Assalamualaikum. Awak, tadi sekolah call. Minta saya datang ke pejabat. 6 students dapat offer isi borang untuk mohon belajar Medic di Mesir. Nama awak ada. Sekolah minta ambil borang tersebut secepat mungkin."

Ringkas sahaja mesej sahabat itu. Dia tidak jelas. Bukan tidak jelas, tetapi tidak percaya.

"Borang? Borang apa? Mohon belajar Medic? I'm blur." Di balas kembali mesej tersebut. Hatinya penuh dengan harapan. Belajar Medic, di Mesir!

Cepat2 dia mendail nombor Ayah. Mahu di khabarkan berita itu. Berita yang tidak pernah dia sangka. Sungguh, Allah Maha Pemurah. Hatinya berbunga dengan harapan. Semoga Allah menunjukkan hikmahNya.



"Saya akan potong markah kamu!" tegas suara Guru. Dia terkejut. "Kenapa cikgu?"

"Saya dah pesan jangan meniru. Kamu tak dengar arahan saya?."

Dia termangu. "Tapi saya tak meniru cikgu.."

"Awak beri kawan awak tiru jawapan awak. Itu di kira meniru. Meniru dan memberi tiru. Hukumannya sama."

Cikgu berlalu tanpa sempat dia berkata. Hatinya di pagut rasa risau. Habislah markah Kimianya. Biarpun cuma Kuiz,tetapi menyumbang markah pada CGPA.

"Cikgu, saya minta maaf. Saya mengaku saya beri tiru." dia meraih simpati Guru. Di kolej ini, semua pengajar di panggil Cikgu. Tidak ubah seperti di sekolah. Dia tidak kisah apa saja panggilan untuk si pengajar. Yang pasti mereka tetap guru yang memberi ilmu. Dan dia damba redha seorang Guru.

"Habis tu awak nak saya buat apa? Nasib baik saya hanya potong markah awak. Niat saya nak cancel terus!"

Dia mula sebak. Menangis. Dia tidak kisah markahnya di potong, Cuma dia kisah apabila ada rasa marah Guru pada dirinya. Dia risau.

"Saya tak sedap hati cikgu marah saya.." suranya tidak jelas kerana sebak.

"Kalau awak tak puas hati, saya lagi tak puas hati."

Ya Allah..kata2 TAK SEDAP HATI, rupa2nya Guru salah dengar sebagai TAK PUAS HATI.

"Cikgu, saya kata saya tak sedap hati, bukan tak puas hati.." Guru buat tidak endah. Marahnya bertambah mungkin kerana kata2 TAK PUAS HATI yang terkeluar dari mulut dia.

Kepada Allah dia sujud. Memohon ampun. Andai dia menyakiti hati Guru.

Keputusan pertengahan semester keluar. Dia sedikit kecewa.

Mathematic - A+
Biology - A+
Chemistry - C+
English - A+

Dia tidak terkejut seperti rakan2nya yang nyata terkejut dengan keputusannya. Dia yang mengajar rakan yang tidak faham. Mengapa dia dapat C+? Betulkah apa yang mereka lihat?

Dia tidak terkejut. Kerana dia tahu sebabnya. Dia cuma kecewa. Kerana rupa-rupanya marah Guru masih belum reda.

Sebelum ini dia pernah mengadu pada Tuhannya, dia rindu dirinya di uji. Kerana ujian mengingatkan dia padaNya. Keran ujian membuatkan dia rasa lebih dekat padaNya. Dia tidak mahu terleka. Dia mahu sentiasa ingat padaNya, agar Dia juga ingat pada dirinya. Dia rindu ujian.



"Maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu ingkar kepada-Ku." (al-Baqarah : 152)

Mungkin inilah ujianNya..


"Esok ayah bertolak ke Kedah. Sabtu hadapan kita bertolak ke Mesir. Permohonan kamu dah di terima"

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah...

Ucapan syukur yang rasanya masih tidak cukup untuk menyatakan rasa syukurnya pada Maha Pemberi.

Betul kata Mama, setiap yang berlaku, ada hikmahnya. Mungkin hikmahnya bukan pada masa itu, tetapi akan datang jua pada suatu masa yang kadangkala kita sendiri tidak pernah sedar. Ingin dia contohi keyakinan Mama. Keyakinan yang tiada tara, pada Penciptanya, juga Pencipta dia.

Syukur di atas hikmah ujianNya. Syukur di atas rezekiNya.



"Sungguh TuhanMu melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki dan membatasi (bagi siapa yang Dia kehendaki) ; sungguh, Dia Maha Mengetahui, maha melihat hamba-hambaNya." (al-Isra' : 30)



Di tadahnya air mutlak. Menyucikan hadas.

"Sahaja aku sembahyang sunat syukur dua rakaat kerana Allah Ta'ala"



"Ya Allah..baikkanlah keberkesanan perbuatan kami dalam segala urusan dan selamatkanlah kami dari kehinaan dunia dan azab akhirat. Ya Allah..tunjukkanlah kami kepada perkara yang benar itu adalah benar dan pandulah kami supaya mengikutinya ; dan tunjukkanlah kami perkara yang batil itu batil supaya kami meninggalkannya."

Amin..Amin..Ya Rabbal Alamin..


Kini...

Dia di uji kembali.

Dengan amanah2 yang masih belum terlaksana. Dengan janji2 yang mesih belum terkota. Datang pula ujian yang tidak kurang hebatnya.

Dia tidak mahu melatah lagi. Kerana dia memilih untuk beriman dengan firman Allah yang seterusnya dengan sebaik2 iman.

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan." (al-Insyirah :5&6)

"Sesungguhnya salatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan seluruh alam." (al-An'am : 162)

Doaku khas untuk dia :



"Ya Allah, Ya Tuhanku! Aku memohon kepada-Mu pimpinan, pemeliharaan, perlindungan dan kecukupan.."

2 comments:

Nur Nadhirah said...

oh menarik cerita ni. best2!
bertambah pengalaman saya ;p
hehehe.

Nur Nadhirah said...

eh silap2. bukan bertambah pengalaman.
tp bertambah pengetahun :DD