Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Saturday, April 25, 2009

Sheer Bliss!

Assalamualaikum wbt.


I feel like it has been sometimes I didnt update my this blogsphere. Yes, it has. I was legally finished my practical @ lab examinations. (yeay!!) But however, that's too early to celebrate because the next will be more tormenting. By the way, dont ask my verdict on the previous exam. Overall I can comment on is Alhamdulillah, I've tried my very best for them (I guess so~). And I believe in trust that Allah will always gives what's best for each of us. InsyaAllah..


Liyana, Aimi and Me on our first day exam


Everyone is getting ready for the final preparations apparently.


Frankly speaking, I enjoyed my whole day yesterday doing absolutely nothing. Nothing on my study account I mean. I left everything related to medicine for the sake of rest and recuperating myself. Otherwise I'll collapse due to my sleep deficiency (Alasan..and its lame.hoho). I went to Sikkah with Asma on the same day we finished our paper. We strolled around there for an hour or so. And of course it cost a pretty penny because we were 'accidentally' did some shopping (kuang3). I hitted the hay immediately when I was home. (penatt..!). So I tell you what? That was a sheer bliss!


Okay Syakila, enough with the temporary happiness of finishing the exam as if you've completed the whole course. Slap your cheeks and keep concious. Thank you.


Well, I did some screening on what I should do as regards the next examinations. Oh, dont worry.. I didnt even open the book yet. Perhaps, I opened it but then slept 5 minutes after that or.. maybe less. And all I did is actually arranging everythings back to regain the study mood and mode. Let's just give the photos speak.


The battle field








The reminders



My recent favorite quote. Stick it on tingkap as I didnt find any other suitable place though. Huhu.



This is nonsense. I just like the colorful colors. (heh?)


Oh, I had something on my mind to share actually. Its okay. I'll somehow do an entry on that next time InsyaAllah. I just need more 'rest'. Good luck for the next endeavours for myself and my colleagues! Go go!

Monday, April 20, 2009

Dusta Dalam Senda

Assalamualaikum wbt.

Malam itu seperti malam2 sebelumnya. Usai makan, kami berjemaah bersama menunaikan kefardhuan ke atas kami sebagai hamba-Nya. Selesai solat, ruang makan kecoh dengan pelbagai aksi demi mengejar masa. Waktu sangat singkat. Kami perlu cepat menuju ke kelas tusyen. Namun begitulah sehari-harian. Pelbagai kewajipan yang menghambat setiap seorang dari kami serta masa yang terus berjalan membuatkan kami sering terkejar-kejar. Namun itulah antara nikmat kehidupan sebagai pelajar. Yang akan di kenang jika kita bukan lagi di gelar pelajar kelak.



"Mumun, kepala badak tercabut!"

Saya membeliakkan mata. Cuba bergurau dengan salah seorang ahli bait saya. Key-chain Badak yang tergantung di begnya saya genggam dengan tangan saya. Berpura-pura seperti badan badak tertanggal dari kepalanya.

"Alaa.."

Mumun memberi respon sambil menunjukkan mimik muka yang saja di buat-buat tanda melayan gurauan saya.

Mumun atau nama sebenarnya Asma adalah ahli bait yang paling rapat dengan saya. Bukan mendiskriminasi ahli bait yang lain, tetapi saya lebih banyak menghabiskan waktu bersama-sama dengannya berbanding ahli bait yang lain. Ke sekolah bersama, keluar bersama, bermain bersama dan banyak lagi bersama-sama. Mumun adalah sekadar salah satu panggilan manja saya kepadanya. Dia panggil saya Bulat. Isk, sabar je.

"Ececei..tipu je. Hehe.."

Saya tersengih. Saya tahu dia tahu saya hanya bergurau. Kami gelak bersama.

"Ustaz kata bergurau tak boleh menipu.." seorang lagi ahli bait saya, Aimi yang ketika itu bersama kami menunggu ahli bait yang lain turun tiba2 bersuara. Mungkin dia terdengar gurauan saya dengan Asma.

"Ye ke Aimi?" saya pantas memberi respon.

"A'ah. Rasulullah ada cakap." balas Aimi sambil mengangguk.

"Alamak! Tak tahu..Astagfirullah al azim..Astafirullah al azim..Astagfirullah al azim.." saya cepat2 beristigfar sebanyak yang mungkin.
"Ya Allah.. Mumun, saya tertipu awak. Sowry..saya tak tahu..Saya tak berniat pun.."

Saya memandang Asma menyatakan rasa kesal. Betul saya hanya mahu mengusik tanpa berniat untuk menipu atau merisaukannya. Dan betul saya tidak tahu perbuatan itu adalah salah dan mengundang dosa.

"Ish,takpe.. saya tahu je awak main2." balas Asma yang sememangnya mudah memaafkan.

"Terimah kasih Aimi sebab beritahu..huhu.." saya memandang Aimi sambil tersenyum. Senyuman saya di balas penuh kasih.

Begitulah indahnya ukhuwwah yang terbina. Saling mengingatkan antara satu sama lain.

Pulang dari kelas tusyen, saya cepat2 mengambil buku Adab-Adab Islam Dalam Kehidupan Seharian yang sedang saya baca waktu itu. Melihat kalau2 ada adab yang berkaitan dengan bergurau.

Ya, ada! Terletak di pertengahan indeks. Saya lompatkan bacaan saya kerana pada masa itu saya baru saja memulakan bacaan bab ke tiga buku tersebut : Adab-Adab Di Jalan.


Berdusta Semasa Bergurau Senda


Kebanyakan dari kita kini kadangkala tidak mengambil berat tentang bergurau senda sehinggakan terkadang kita tidak sedar bahawa kita sebenarnya telah pun berdusta atau dengan kata lainnya menipu dalam bergurau sedangkan berdusta itu tidak dibenarkan oleh Islam.

Rasulullah s.a.w bersabda : "Aku penjamin sebuah rumah di dalam syurga untuk mereka yang meninggalkan perdebatan sekalipun dia benar, dan sebuah rumah di tengah syurga untuk mereka yang meninggalkan dusta walaupun dia bergurau dan sebuah rumah di dalam syurga yang paling tinggi martabatnya untuk mereka yang baik akhlaknya". (Riwayat at-Thabrani)

Rasulullah s.a.w sentiasa benar dalam percakapan Baginda tidak kira samada semasa Baginda bergurau senda atau ketika bersungguh-sungguh.

Sabda Baginda s.a.w : "Sesungguhnya aku bergurau senda dan aku tidak berkata kecualilah perkara benar". (Riwayat at-Thabrani)

Saya sendiri apabila di semak2 kembali, ternyata banyak juga gurauan saya berlapik tipuan. Semoga Allah mengampuni dosa2 saya.

Marilah kita sama2 mencontohi akhlak Rasulullah s.a.w. yang di gelar Al-Amin kerana kebenaran Baginda. Kerana menurut Aisyah r.a katanya : "Tiada akhlak yang paling dibenci oleh Rasulullah s.a.w melainkan berdusta". (Riwayat Ibnu Hibban)


Nota Kaki*

Kawan : Maafkan saya andai ada dusta dalam senda.
Imtiyaz : Andai ku temu perkataan terbaik melainkan Terima Kasih, perkataan itu adalah untuk kamu. Jazakumulahu khairan kathira di atas segala tazkirah dan ilmu yang di kongsi.
Mansouriyyin : Salam Imtihan dari saya Syaidatul Syakila Binti Aini.



Thursday, April 16, 2009

TERANCAM

Assalamualaikum wbt.


Di saat debaran peperiksaan kian memuncak, saya dikejutkan dengan berita di laman blog PCM which was as below :

Mansurah, 14 April – Penghuni Bait Hidden Leaf terancam apabila rumah mereka dipecah masuk tiga kali dalam seminggu. Cerobohan itu dipercayai dilakukan oleh pencuri yang berbangsa Arab Mesir dan menurut saksi lelaki itu berketinggian sederhana serta badannya agak tegap.

"Kejadian ini amat menakutkan dan mengejutkan kami," kata salah seorang ahli rumah itu, Azrul.

Menurutnya lagi, dia hanya terlupa sekejap sahaja untuk mengunci pintu luar, tidak disangka pencuri itu memang sudah menjadikan rumahnya sebagai target dan mengambil peluang atas kesilapan ini.Dipercayai rumah itu sentiasa diperhatikan selepas kejayaan pencuri itu mencuri pakaian pelajar-pelajar USIM yang tersidai di luar rumah. Dia mencuba untuk mencuri kali kedua dan ketiga, dengan mensasarkan basikal sebagai hasil curian, namun gagal kerana keprihatinan seorang jiran Arab yang bernama Amr, yang turut meluahkan rasa kecewanya atas kelalaian penghuni rumah menitik-beratkan aspek keselamatan.

Faisal yang juga menghuni rumah itu turut melahirkan rasa lega kerana tiada barang peribadi yang berjaya diambil oleh pencuri itu walaupun berasa sedikit malu atas kehilangan yang dialami oleh pelajar-pelajar USIM yang menumpang di rumahnya.

Ikram yang basikalnya menjadi sasaran turut melahirkan rasa syukurnya kerana basikalnya selamat dan tiada perkara yang tidak diingini berlaku. Beliau sebagai penasihat PCM turut mengecam tindakan pencuri itu yang menceroboh sebanyak 3 kali dalam seminggu dan perbuatan itu dianggap sebagai melampau. Warga Mansurah dinasihatkan agar sentiasa mengunci pintu rumah dan tidak memandang enteng isu keselamatan kerana kadar jenayah ke atas warga asing yang tinggi di Mesir.



basikal yang di percayai menjadi sasaran


Keterangan saya:

Pada hari kejadian, saya yang pada waktu itu berada di rumah mendengar suara orang Arab menjerit "HARAMI!" (pencuri) dan dengan pantas mengintai ke bawah. Saya beranggapan kes kecurian berlaku di lorong kawasan perumahan kami.

Namun tidaklah saya menyangka bahawa kejadian tersebut berlaku pada jiran seimarah dengan kami. Tetapi setelah diingatkan kembali, pada waktu kejadian, selepas terdengar jeritan "HARAMI" tersebut, saya ternampak seorang jiran sebelah rumah kami yang merupakan seorang remaja berusia belasan tahun bergegas turun mengejar pencuri tersebut.

Dan kelihatan seorang lelaki Melayu berbaju oren yang saya percaya adalah Azrul, ketika itu kelihatan turut mengejar pencuri tersebut setelah meletakkan basikal di dalam pagar rumahnya. Baba dan Mama (pemilik rumah dan imarah yang kami duduki) juga agak kecoh pada waktu itu dan memanggil-manggil nama "Muhammad" yang saya kira merujuk kepada salah seorang ahli Bait HLR.

Beberapa kejadian yang lebih kurang serupa pernah berlaku kepada kami dan juga sahabat yang ingin bertandang di rumah kami beberapa kali diikuti sehingga masuk ke dalam kawasan rumah. Ini amatlah membimbangkan dan menimbulkan ketakutan kepada beberapa sahabat kami untuk bertandang ke rumah.





imarah kami


Alhamdulillah keselamatan 2 buah rumah akhawat di atas Bait HLR lebih terjaga kerana pagar utama kami terpisah dengan pagar rumah mereka. Baba dan Mama sentiasa menjaga rapi dan menasihatkan agar kami tidak terleka dan terlupa untuk menutup rapi pagar utama imarah kami.



pemandangan syari' Samanudi (Samanoudy Street)

Beberapa kes pencabulan akhawat yang berjalan di lorong Samanudi samaada berseorangan mahupun berdua oleh lelaki berbasikal dan bermotor juga kerap di laporkan.

BERHATI-HATI!

Wednesday, April 15, 2009

CRAZY

Assalamualaikum wbt.

Pagi ini semasa saya cuba 'korek' kembali music file saya, saya terjumpa sebuah lagu. Lagu ini pernah buat saya menangis dahulu. Entah kenapa saya menangis. Mungkin kerana 'cerita' lagu tersebut berjaya menjentik hati kecil saya. Ya, ada benarnya apa yang diceritakan oleh lagu tersebut.

Dan kini, ketika saya mendengarnya kembali dan menghayati setiap bait lirik lagu tersebut, saya menjadi sayu kembali. Pertama, kerana lirik lagu tersebut. Kedua, kerana lagu tersebut perlahan-lahan menggamit memori musim peperiksaan tahun lalu seperti sekarang ini. Kerana pada waktu itulah saya 'gila' dengan lagu ini.

Kelakar kan? Tapi betul. Jika anda perasaan, setiap lagu ada kenangannya sendiri. Orang kata, sentimental value. Sebagai contoh, lagu2 nyanyian Inteam dan UNIC membawa saya kepada kenangan zaman persekolahan yang pada waktu itu lagu2 tersebut memeriahkan pertandingan nasyid peringkat sekolah.

Kenangan dalam diam membawa ketenangan. Ketenangan yang kita tidak tahu dari mana puncanya ia datang. Apa yang pasti, ketenangan itu mampu buat saya tersenyum. smiling*
Saya tinggalkan anda dengan lirik dan lagu Crazy nyanyian Simple Plan. Sebenarnya, saya juga meminati lagu2 Simple Plan, Akon dan Westlife.
Kenapa? Tak percaya?


Crazy - Simple Plan
Crazy - Simple Plan

Tell me what's wrong with society
When everywhere I look I see
Young girls dying to be on TV
They wont stop 'til they've reached their dreams

Diet pills, surgery
Photoshop pictures in magazines
Telling them how they should be
It doesn't make sense to me

Is everybody going crazy?
Is anybody gonna save me?

Can anybody tell me what's going on?
Tell me what's going on
If you open your eyes
You'll see that something is wrong

I guess things are not how they used to be
There's no more normal families
Parents act like enemies
Making kids feel like it's world war III

No one cares, no one's there
I guess we're all just too damn busy
Money's our first priority
It doesn't make sense to me

Is everybody going crazy?
Is anybody gonna save me?

Can anybody tell me what's going on?
Tell me what's going on
If you open your eyes
You'll see that something is wrong

Is everybody going crazy?
Is everybody going crazy?

Tell me what's wrong with society
When everywhere I look I see
Rich guys driving big SUV's
While kids are starving in the streets
No one caresNo one likes to share
I guess life's unfair

Is everybody going crazy?
Is anybody gonna save me?

Can anybody tell me what's going on
Tell me what's going on
If you open your eyes
You'll see that something is wrong

Is everybody going Crazy?
Can anybody tell me what's going on
Tell me what's going on
If you open your eyes
You'll see that something is wrong

Tuesday, April 14, 2009

Sandaran Hati

Assalamualaikum wbt.



terpuruk ku di sini
terangi yang sepi
dan ku tahu pasti
Kau menemani
dalam hidupku

kesendirianku


Malam itu penuh dengan kegelisahan. Semuanya serba tidak kena. Hati ini sesak. Sesesak Bandaraya Kuala Lumpur di waktu kemuncak. Di tambah pula dengan rasa bersalah kepada mushrif yang menemani sepergian ke klinik gigi dan juga pulangnya. Maafkan kami jika memberi susah. Allah sahaja yang mampu membalas dengan kebaikan yang lebih banyak InsyaAllah..
Dr. Nasem yang tampak letih hari ini, menambahkan keletihan menuggu giliran untuk menerima rawatan. Mahu atau tidak, malam itu perlu diselesaikan juga urusan di klinik gigi kerana peperiksaan yang bakal menjelang akan sempat mengundang rindu pada warga klinik.

Diri masih terkapai2. Mencari-cari punca agar boleh di perbetulkan kembali apa yang salah dan di tambah kembali apa yang berkurang.


"Tomorrow will be the last day for all of you to study the jars. Study well"

Kata2 Doktor Pathology yang seakan menyentak jantung saya. Kalaulah muka ini di kartukan, pasti lower jaw akan akan jatuh sehingga menyentuh lantai mozac muzium itu.

"Masya Allah..biar betul?!" bisik hati saya. Risau bertandang. Banyak lagi jar yang saya tidak tilik. Bukan mengulang tilik tetapi BELUM PERNAH tilik. Kesal bertandang. Kalaulah rasa malas itu tidak saya manjakan, pasti saya seiring dengan rakan2 sekelas yang lain, yang datang ke muzium hanya untuk mengulang hafalan untuk mengukuhkan memori bagi setiap jar.

Malam sebelum itu baru sahaja saya dikejutkan dengan soalan praktikal Microbiology yang saya kira standard mengulangkajinya sama seperti hendak menduduki peperiksaan akhir.

"Biar betul?!" seakan menjadi perkataan favorite saya sejak akhir2 ini. Masakan tidak, setiap perkara pun pasti berubah secara mendadak dan tiba2. Jika ianya semakin mudah, sudah pasti saya boleh tersengih lebar menunjukkan barisan gigi. Tetapi sebaliknya yang berlaku. Saya tidak mampu lagi menarik nafas lega.


"Wahai orang yang beriman, mohonlah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat. Sungguh Allah beserta orang2 yang sabar" (al-Baqarah:183)

Fasobrun jamil..sabar itu indah.

Mencari dan terus mencari..


We develop from what we are thinking

Antara salah satu frasa yang saya pegang. Maksudnya mudah. Jika kita fikirkan sesuatu perkara itu susah, maka susahlah ia. Jika kita fikirkan ianya mudah, maka InsyaAllah terbentang luaslah jalan kemudahan itu di depan mata. What we think are accountable. Ia adalah psikologi diri yang membawa manfaat.

Anda yang membaca post ini mungkin menginterpretasikan sesuatu yang negatif tentang diri saya seperti :

"Teruknya dia ni..dah nak exam pun boleh main2.."

"Ape tah..dulu bukan main lagi bersemangat. Sekarang, hancus."

Ya, saya tahu. Perkara sebegini akan berlaku. Saya lemah. Graf hidup saya ada turun naiknya. Ada turunnya bersama naik. Dan Ada naiknya bersama turun. Bukanlah sentiasa menaik mahupun sejajar. Saya bukanlah robot tetapi manusia yang dikurnia akal, nafsu dan emosi. Emosi predominate kerana saya adalah perempuan yang sering berkeputusan berpaksikan emosi lebih daripada rasional. Tetapi ini bukan bermakna emosi ini boleh diperlekehkan. Dan bukanla bermakna tindak tanduk insan bernama perempuan kalah dari segi kerasionalan. Hati-hati.


Mencari dan terus mencari..

"Jangan manjakan stress.Do something to overcome and cope with the stress!"

"Diri kita adalah motivator terbaik untuk diri kita"

"We are what we repeatedly do. We develop from our habit. Excellence then is not an act but a habit"

"Kenali diri sendiri. Kelemahan dan kelebihan diri. Then minimize our weakness and optimize our strength. Or we can use our strength to compensate our weakness"

"Berputus asa sebelum berjuang adalah kegagalan yan paling teruk"

Teringat kembali antara kata2 yang keluar dari mulut saya sendiri ketika mana saya diminta berucap pada mana2 sesi motivasi. Telinga saya yang jaraknya lebih dekat dari telinga2 orang sekeliling saya menjadikan saya pendengar pertama pada kata2 tersebut. Kini saya berusaha memberi peringatan pada diri sendiri yang seakan rapuh dan fragile. Yang pasti akan pecah bila2 masa sahaja jika jatuh terhempas.

Mencari dan terus mencari..

Saya mencari kalau2 ada alasan2 yang relevan untuk saya berputus asa. Atau mungkin alasan2 yang relevan untuk saya malas dan melayan rasa malas itu. Malangnya saya tidak jumpa satu pun.

Malangkah?

Tidak..

Malahan sebaliknya saya terjumpa alasan2 yang meminta saya untuk tidak terus statik.Cita2 yang saya genggam bukan sahaja milik saya seorang. Tanggungjawab yang terpundak di bahu saya bukanlah kecil dan remeh.

"This is for Islam!"

Antara bait kata Dr. Hamid yang menempelak kembali hasutan2 jahat di gegendang telinga saya.

"Study well..Everyone is waiting for you..Mama and Ayah sentiasa mendoakan.."

Antara bait kata ayahbonda yang bukan sahaja sebagai peringatan bahkan gunungan harapan.


Terlalu banyak kata2 yang perlu di kota. Juga terlalu banyak janji2 yang perlu di tunai. Maka tiada alasan untuk saya berterusan begini.

"Dan sempurnakanlah perjanjian (dengan Allah dan dengan manusia) sesungguhnya perjanjian itu akan ditanya" (al-Isra':34)


Saya perlu dinamik. Bergerak dan terus bergerak. Bagun kembali jika terjatuh. Tidak boleh tertinggalkan dan di tinggalkan.

"Jangan direnung letihnya usaha tetapi renunglah manisnya sebuah kejayaan"

Ya, ini berjaya mengembalikan spirit yang hilang.



teringat ku teringat pada
janjiMu ku terikat
hanya sekejap ku berdiri
kulakukan sepenuh hati
peduli ku peduli
siang dan malam yang berganti
pedihku ini tak ada arti
jika Kaulah sandaran hati
Kaulah sandaran hati
sandaran hati


Sunday, April 12, 2009

Sentuhanmu

Assalamualaikum wbt..




Terpanar aku pada sentuhan keramatmu
Mengheret aku mentafsir memori silammu
Dulu ku ragu apa terbungkam dibenakmu
Kini ku tahu apa yang terbuku di hatimu

Surut dedarku pada usapan manteramu
Tunduk ungkalku pada ketegasan dirimu
Terpasak semangat pada keyakinan tekadmu
Keakuranku pada tunjuk dan titah arahanmu



Oh ayah,

Tak pernah ku tanya
Kemana tumpahnya keringatmu

Oh ayah,

Tak pernah ku hitung
Berapa banyak kerutan di dahimu

Yang ku pinta hanyalah kemahuan hatiku
Yang sedaya ayah laksanakan

Kau pendorong bukanlah pendesak
apalagi memaksa diriku
Aku terlorong bukan terdesak
apalagi rasa terdera

Tak terkuis dugaan menduga
Apalagi takdir yang menerpa
Aku mengharap bukan menolak
Apalagi cuba melupa

Lestari kasihmu tanpa batasan
Sempadan waktu yang memisahkan
Abadi hingga ke hujung usia akhiran masa

Sentuhanmu amat bermakna..

Thursday, April 9, 2009

PERELOK

Assalamualaikum wbt.

Pagi ini..

Burung sedang berkicau-kicau. Membawa fikiran ke kampung halaman. Syahdu menerpa. Beberapa hari lepas saya call rumah. Hmm..line malaysia tidak okay (confident je). Evoiz okay je. Baru je nak initiate light converse dengan mama, putus. Baru je nak mengadu penat, putus. Saya kemudian berputus asa. Terus membawa diri, tidur.

Sebelum ni dah beberapa kali menaip entry untuk di post. Tapi semuanya berakhir di draft. Kerana in the middle of typing, teringat beberapa chapters yang belum cover, dan tiba2 terasa masa amat2lah berharga. Maka stop typing dan pergi ke meja.

Hari tu ayah mesej bertanya khabar. Juga mengadu handphonenya rosak gagal berfungsi. Gara2 dikerjakan oleh orang dewasa pramatang di rumah. Saya membalas dengan sesuatu yang tidak berkaitan. Bukannya memujuk ayah tetapi saya pula mengadu macam2. Sian ayah.. (huu) Lepas tu ayah tak balas dah. Mungkin sebab dah habis mesyuarat.
Sebab..ayah selalu bagi mesej time tengah2 mesyuarat. Ayah kata, kalau mesyuarat tu boring, ayah tiba2 teringat nak mesej kakak. Ape la ayah ni. Suke buat lawak. Sepuluh jam selepas tu baru balas kembali.

Leher saya kejang. Salah satu tanda stress. Nak kata study banyak pun tak juga. Stress bukan sebab study tapi mungkin stress sebab diri ini tak study kot.

Mengadu pada ayah : "Akak stress. Tidur pun dah tak betul. Time worth everything to be wasted right now. Huu. Help me..''

Ayah replied : "Takpe..bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.."

Kenapa tidur juga di tangga pertama yang saya adu? Kerana tidur amat berharga buat saya.

Saya pernah berkata pada kawan baik saya : "Aku nak study gigih2 la sekarang. tak tidur pun takpe. Senang kalau prepare awal2. Bila dah dekat2 nak exam nanti boleh la tidur banyak sikit".

Maka ini adalah konsep 'bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian' yang dimanifestokan oleh ayah. hoho.

Jangan tiru pemikiran ini. Ini adalah pemikiran senget seorang yang bernama Cik Kiki. Saya tidak mengenalinya.

Saya baru study slide Patho 10 keping je daripada 70 keping. Ini amat merunsingkan diri saya. Kerana MALAS la punca perkara ini berlaku. Dan malas itu datang dari diri saya. Maka ini semua salah saya. Ape nak jadi Syakila? (saya nak jadi doktor..)

Saya bertanya tips pada kawan2 bagaimana cara paling efektif nak study slides. Slide Patho agak susah berbanding slide Parasit mahupun Microb. Nasib baik Pharma takde slide. Tapi apa nak tahu apa diorang kata?

"Alaa..tipulah Kiki. Aku tak percaya. Aku tak percaya ko baru study 10 slides."

Aduh. Stress bertambah. Tiada siapa percaya siapa bab2 banyak mana dah study. Sedangkan itu hakikat sebenar. huu. Sampai hati tak percaya. Betullah ni!

I should stop blaming myself and others. Dan sepatutnya bergerak. Bukankah itu lebih bagus?

Pergi museum Patho tengok Jars (Patho lagi..). Ada satu jar ni :


  • Specimen : Cut section of Lung

  • Description : bla bla bla..

  • Diagnosis : Lobar Pneumonia (Stage of Hepatization)

Apa yang istimewa?

Pada Lung tersebut terdapat bintik2 hitam yang di sebut Anthracosis. Anthracosis terjadi kerana pemilik Lung itu merokok. (moral : jangan merokok).

Sedang menilik jar tersebut, teringat kata seorang kawan saya:

"Bayangkan titik2 hitam tu la yang deposited (tak tahu bahasa melayunye ape) kat hati kita dek kerana kita buat dosa dan maksiat. Satu dosa, satu titik. Lepas tu lama2 banyak dosa, bertitik-titik. Sampailah titik hitam tu menutupi seluruh hati kita. Masa tu, kita dah susah nak dapat Taufik dan Hidayah dari Allah. Sebab hati dah gelap."

Saya terus tertunduk beristigfar. Takut. Nauzubillahi min zalik!

Saya teringat kata2 Imam Ghazali : Apabila bangun dari tidur, berfikirlah sejenak apa yang patut aku lakukan supaya dosa2 lepas terhapus.

Saya cuba praktikkan dalam kehidupan saya. Ye lah, banyak dosa kan. Isk3.

Sebelum tidur berfikir : Apa kebaikan yang aku buat hari ini? Apa pula dosa2 yang aku buat hari ini?

Selalunya, mazmumah lebih banyak dari mahmudah. Begitulah saya, manusia yang kerdil lagi hina. Kebaikan dibuat tetapi keburukan tidak dihindari. Bersifat Manhiyyat sememangnya bukan mudah. Dan Manhiyyat itu adalah salah satu ciri orang bertaqwa. Dan saya? Tepuk dada tanya diri sendiri.

Usai bangun tidur berfikir kembali : Bagaimana nak compensate dosa dengan pahala? Apa yang patut aku lakukan supaya dosa2 lepas terhapus?

Ermm..

Paling mudah, beristigfar la kan. Yang mudah itu mestilah dah terus buat semasa sebelum tidur tu. Semasa yang kita dah terfikir keburukan yang kita buat pada siang hari itu.

Kemudian apa lagi boleh buat?

Solat sunat taubat.

Dan kemudian ?

Berjanji tidak akan mengulangi dosa dan kesilapan yang sama. (Taubat Nasuha)

Dan kita mestilah berusaha sehabis baik untuk tidak mengulangi dosa yang sama.


Apa yang saya mahu bawakan di sini?

Ianya adalah berkenaan pentingnya MUHASABAH DIRI.

Ada satu kata2 yang saya tak tahu dari mana sumbernya. Tapi sebab isinya bagus, boleh la pegang kan.


-Manusia yang pada hari ini lebih buruk daripada hari2 sebelumnya adalah manusia yang rugi.-


Mahu ke jadi orang rugi?

Tak mahu..

Bagaimana nak tahu kita pada hari ini adakah lebih baik daripada hari2 sebelumnya?

Dengan bermuhasabah la kan? Betul tak?

Setelah menyedari hati dan diri ini selalu sahaja dikuasai oleh sifat2 mazmumah, maka saya menjalankan kempen FREE MAZMUMAH untuk diri saya sendiri. Tapi kalau anda nak join boleh je. No biggie.


  • Campaign : FREE MAZMUMAH
  • Aim : Minimize sifat2 mazmumah dalam diri dan hati seterusnya menghapuskan terus sifat itu.
  • Duration : all the time without exemption even a minute.
  • Strategies :

1.Berusaha berusaha dan berusaha membendung dan menangani sifat mazmumah

2.Menyusuli sifat2 itu dengan kebaikan dan istighfar cepat2 kalau terjadi juga.

3.Sentiasa muhasabah diri.

4.Berkempen pada orang lain (im doing it now. am i? tee heee..)

5.Anda boleh tambah sendiri yang ke 5 dan seterusnya. hoho.


Post ini nampaknya sedikit entah apa2 kan? Mungkin sebab otak ini bercelaru. Kesian otak.. Anyhow, ambillah mana2 yang baik dan abaikan mana2 yang mengarut tu. Selamat Study warga Mansurah. Dan Selamat Sejahtera warga2 lain.


"Wahai Allah..perelokkanlah akhlakku sebagaimana Engkau memperelokkan kejadianku"

Saturday, April 4, 2009

MANAGING STRESS (my way)

Assalamualaikum wbt

The air is getting tighter. Had been lodged by the aura of miscellaneous behaviors of peoples. And I? Alhamdulillah..There were spaces left which I wont suffocate and I brought myself there. Exam steals the value of everyone's life. They are lost. Totally lost. They're themselves full of ignorance and selfishness. "Do I care?" is the common vent of their heart even it isnt shouted orally.

Times are now ischemic, managed unstable. The requirements exceeding the supply.If time is human being, it might be cured by nitroglycerine or calcium channel blocker. But poor them, they cant. Moreover, they have to keep on flowing even the lumens are getting strictured. They cannot retrograde. Cannot even once.

The environment are stressfull enough to give me the fever. The sneezes are troublesome. The mucous is annoying. Tissues concuering the trash can. Swallowing antipyretic and nasal decongestant doesnt helps enough. Headache deviates my attention. I'm not focus. Frankly not.

I need to do something. Reminder. Yes, reminder! To remind me about the exam which getting closer, closer and closer.

I decided to make a table of the days left before the exam. Recycling the blue-colored plastic which previously covering my microbiology note which I never read 'em (beli je lebih). Divided it into two parts : PRACTICAL on the left side and FINAL on the other side. By referring on my planner book, I counted the days left for the first paper I'll sit for both exams. I count it manually with my slender fingers. Calculator isnt brilliant enough to count such things (heh?). Its not an equation though. Hurmm..Practical : 14. Final : 39. Haaaah??!

I was attacked by palpitation. Sympathetic stimulation taking upper hand on the normal tone. The fight and fright phenomenon takes place. My adrenaline and noradrenaline secreted vigorously through the synaptic cleft. Reaching more on my heart. Too much enough to bring me into the tachycardiac state. My blood pressure rises. And I found no beta-blockers with me. Neither propanolol nor atenolol. It was only my mind which manage to control this emergency situation. Okay..relax..relax..

I won. Mary's Law takes control, bring back the normal tones via the compensatory reflex. Alhamdulillah. I took the deep breath, relaxing my mind.

I took a white opaque paper from the rim. Then the ruler. The ruler..Ha,where's my favorite looong ruler? Oh, its here. It is translucent. I can barely noticed where it is. Ruler helps me on making the straight line. Oh, not to forget the 6-month-old mechanical pencil as well. Thank you by the way. Hurm..something is deficient. I switch on my desk lamp. Whoa, it was now clear. Bright enough to sketch the table.

Title : TO-DO LIST. Subtitle : PRACTICAL and FINAL.

I drag the not-yet-accomplished task from my previous table. Adding the new tasks. Allahuakbar, it seems a lot. Okay..again...relax..Lets redivide them into IMPORTANT+URGENT and IMPORTANT+LESS URGENT. Rearrange them appropriately. Double checked for anything missed. Perfect. Put the double-sided tape and stick on the wall just within my visual field so that I'll recognize it all the time.

Took another paper. Wrote some booster words.

1)WORK HARD! SUCCESS DOESNT COMES TO YOU, YOU GO TO IT!

2) THERE"S NO TIME TO WASTE. FOCUS!

3) BEAT THEM! : K*****, F******, I****, M******, R******* and I*********.

Okay I'm done.

-..
--...
---....
------.....

Okay, lets sleep. (hohoho)

nb : the golden key of managing stress is actually KEMBALI KE SEJADAH. it works very much.

UNWRITTEN MEMOIR

Assalamualikum wbt

Sekitar penggambaran 3rd year students 08/09 :