Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Tuesday, August 10, 2010

Booster Ramadan


Assalamualaikum wbt.

Salam bulan yang mulia.

Bulan yang dinanti-nantikan oleh segenap umat Islam tak kira di mana berada. Bulan yang menjanjikan pahala-pahala amalan yang berlipat kali ganda. Bulan yang mana pintu-pintu syurga terbuka luas dan pintu-pintu neraka tertutup rapat. Bulan di mana syaitan-syaitan dibelenggu. Bulan yang di permulaannya rahmat, pertengahannya maghfirah (ampunan) dan di akhirnya pembebasan dari api neraka. Itulah Ramadan Al-Mubarak. Ramadan penuh berkat.

Sabda Nabi (s.a.w) : Tidur orang yang berpuasa itu adalah ibadat, dan nafasnya itu adalah tasbih, doanya itu mustajab, dosanya diampunkan Allah, dan amal ibadatnya dilipatgandakan . (Al Hadith)

Semalam saat saya sibuk di dapur, suami sibuk mengemas rumah. Menyapu, membersih, menyusun atur dan mengganti karpet. 'Mengilatkan' rumah demi menyambut Ramadan. Menjadikan suasana rumah lebih selesa dan menenangkan untuk beribadah di bulan Ramadan.

Langit Mansurah juga redup seakan menyambut mesra hari malam Ramadan yang pertama. Ucapan 'Ramadan Kareem' meniti di bibir-bibir manusia tika menyambut salam rakan taulan di jalanan. Allahu akram!

Seronoknya Ramadan!

Today my pregnancy reachs it's 28th weeks, the first week of third trimester. Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang sentiasa melindungi kami. Baby moves actively but today its become 'hyper', membuatkan saya kurang selesa untuk duduk atau berbaring. Abang kata baby excited nak sambut Ramadan. Sangat soleh hendaknya anak ummi dan abi ni nak puasa and tarawikh sama-sama ye. Clever baby :)

Bermacam-macam perkara berlaku sejak post yang terakhir. Cuma, saya sedikit culas untuk mencoret di sini.

Result exam sudah lama keluar. Bukan lagi menjadi berita hangat saat ini. Berita Ramadan adalah lebih hangat. Alhamdulillah, tahun ini Allah mengizinkan saya untuk mengecap nikmat kejayaan yang lebih baik dari tahun tahun lepas. Peratus meningkat, gred juga meningkat. Tanpa izin dan rahmat Allah, belum tentu saya dapat capai apa yang saya targetkan pada tahun ini. Maka syukur ini hanya selayaknya saya panjatkan padaNya.

Terima kasih mama ayah, mak baba dan sahabat-sahabat atas doa yang dipanjatkan. Mungkin ada barakah di situ. Dan tentunya insan penting dalam hidup saya, suami tercinta. Terima kasih Abang di atas sokongan, dorongan, semangat, doa dan segalanya. Hanya Allah saja yang tahu betapa mujahadahnya berjuang menempuh hari-hari peperiksaan serta persiapannya saat diri tergolong dalam 'vulnerable group'. Alhamdulillah, segalanya mudah.

Tahniah juga pada kawan-kawan sekelas di atas prestasi yang sungguh baik tahun ini. We're now officially 5th year students. Congratulations!

Sempat juga memeriahkan program KEKAL '10 anjuran PMRAM yang berlangsung selama 5 hari di Cairo. Saya rasa saya adalah peserta terbaik dalam memeriahkan Bazar KEKAL '10. :P Menikmati makanan makanan yang jarang-jarang didapati di Mesir antaranya Char Kuey Teow dan ABC. Juga sempat singgah ke Bazar Johor menikmati Mee Bandung, Chicken Skeleton (baca : Ayam Rangka) dan juga ABC sebelum hadir ke Majlis Ramah Mesra bersama MB Kedah. Bazar adalah antara motivasi terbaik untuk saya ke Cairo menghadiri program bersama abang :P Terima kasih abang :)

Antara program anjuran KEKAL '10 : Booth Pameran

Juga sempat menziarahi Sofiyya, baby of Kak Huda and Ust Fadzil, one of the mutazawwijin Mansurah. Tak sabar nak ada baby sendiri juga!




Banyak lagi kerja-kerja yang perlu dibereskan dan tanggungjawab yang perlu dilunaskan. Unit Akademik PCM perlukan lebih perhatian. Begitu juga ahlinya. Saya perlukan extra energy. Betul-betul perlukan. Semoga Ramadan menjadi booster dose of extra energy yang saya cari. Sungguh, tiada kekuatan melainkan Allah. Semoga Allah meminjamkan sedikit kekuatan pada saya untuk terus melakukan kerja-kerja Islam tanpa secubit pun rasa culas dan putus asa.

Doakan saya terus kuat. Pregnant bukan alasan untuk tercicir dalam meneruskan amal Islami.

Buat adik-adik dan sahabat-sahabat yang sedang dan bakal menduduki peperiksaan Dur Thani, semoga dipermudahkan urusanmu. Semoga Ramadan ini membawa seribu keberkatan di atas kesabaran dan usahamu. Ganbate neh!


“Oleh karena itu banyakkanlah yang 4 perkara di bulan Ramadhan; dua perkara untuk mendatangkan keridhaan Tuhanmu, dan dua perkara lagi kamu sangat menghajatinya. 2 perkara yang pertama ialah mengakui dengan sesungguhnya bahwa tidak ada Tuhan selain Allah dan mohon ampun kepada-Nya. 2 perkara yang kamu sangat memerlukannya ialah mohon syurga dan perlindungan dari neraka.”



0 comments: