Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Monday, May 24, 2010

How Cartoons Remind Us.

Assalamualaikum wbt.

Clock is ticking. Now it's thirty minutes passed twelve. Midnight.

Eyes are ptotic, physiologically. And yes I'm sleepy. Always sleepy. Blaming the hormone of pregnancy. huhu.

Abang is in another room and reciting his syarah of the i-dont-know-exactly-what. Loudly. and gigihly. In arabic. That I can barely understand T_T. And he is listening to In-team : Keluarga Penyayang too. Dan kadangkala menyanyi sorang-sorang juga. Kadang-kadang berselang seli dengan bacaan ayat Quran atau mana-mana hadith. Haha. Abang, you always makes me smile :P

I should've finish my Ophtal tonight. Because according to my self-study-plans, I should start with another, tomorrow. I try to obey the schedule as best as I can. huhu. But then.. the pathetic me was just watching the Ice Age 3 few minutes ago.
Dah lama tak tengok cartoon. Seronok juga melayan cartoon ni. Buatkan kita tergelak-gelak sendiri sampaikan orang yang tengah study di bilik sebelah tu pun curious and came to join us.(me and someone inside my womb (^_^)' ) Kesian abang terheret sama. hoho.

Cartoons penuh dengan dunia khayalan. Kadang-kadang perkara tu tak logik pun untuk berlaku but it happens in cartoons. Contohnya, jatuh dari tempat yang tinggi tapi tak mati mati pun. Paling-paling pun penyek sekejap, then boleh bangun balik. Kalau kulit dia luka atau koyak, cepat je baik balik. Kalau kepala terhantuk atau di pukul, kepala benjol atau kemek atau pecah, lepastu sekejap je elok balik.


Macam tak logik kan? Sampaikan dulu-dulu saya rasa macam b*d*h sangat kalau tengok cartoon ni. Ye lah, dunia realiti mana ada macam tu. Dan rasa buang masa je layan cartoons. Macam takde faedah je~

Tapi searang, kadang-kadang bila tengok cartoons dan cuba menilai dan mengambil pengajaran yang terbaik, perkara yang seems ridiculous tu la yang boleh remind us about something.

Yes, in our real worlds the-duni-yang-fana ini, things not gonna happen like that. But those things actually happen and logic!

Ye ke? How?

It happens in Hereafter. Dan Allah ada menyatakannya dalam Al-Quran perihal azab api neraka.

"Sungguh, orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami, kelak Kami akan masukkan ke dalam api neraka. Setiap kali kulit mereka hangus, Kami ganti dengan kulit yang lain, agar mereka merasakan azab. Sungguh, Allah Maha Perkasa, Maha Bijaksana" (An-Nisa :56)

Dan ingatkah kita pada peristiwa yang berlaku semasa Rasulullah s.a.w di Mikrajkan dari Baitul Maqdis hingga ke langit ke tujuh untuk bertemu Allah s.w.t?

Peristiwa di mana Allah s.w.t memperlihatkan pelbagai gambaran kejadian aneh dan pelik sebagai balasan Allah s.w.t kepada hamba-hambaNya terhadap apa yang telah mereka lakukan semasa hayat mereka.

Dan antara kejadian pelik dan aneh itu adalah Baginda di perlihatkan sekumpulan manusia yang memecahkan kepalanya sendiri. Kemudian kepala mereka elok semula. Dan kemudian mereka memecahkan kembali kepala mereka lagi. Dan ia berlaku berulang-ulang.

Juga sekumpulan manusia yang memotong lidahnya sendiri. Kemudian lidah mereka elok semula. Dan mereka memotongnya lagi. Dan ia berlaku berterusan.

Dahsyat kan? Lagi dahsyat dari cerita yang dalam cerita cartoon tu.

Sekarang, logik tak?


So,do you see how cartoons remind us?


4 comments:

syifa hanifuddin said...

terasa cam lawak plak akak yang dah kawin ni tengok cartoon...ingatkan org yg x meced macam kite je tengok cartoon lagi...btw, kadang2 kite boleh amik pengajaran kat bende2 macam tu kan???

- ismisyakila - said...

heheh.

kadang2 je pun layan cartoon.tapi kadang2 tu yang best.

release tension la tengok cartoon.sebab mesej dia takde la berat sangat.

tapi time2 nak exam ni laa ramai manusia yang bernama student medic ni melayan movies kan? mesti awak pun sama.kan?kan? ngehs3.

syifa hanifuddin said...

heheheh...mestilaa....ingatkan student first year jer...

Unknown said...

salam...
akak..thanks sgt2...
dah lame xlayan cartoon act..
tp ape yg akk nak sampaikan ni betul2 bukak mata ngn hati saye...

mcm org yg br prasan la..
tu la...slama ni tgk je cartoon tu..
tak amik ibrah...

btw... thanks kak..