Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Tuesday, October 27, 2009

R & R (Renew & Remind)

Assalamualaikum wbt.

Sudah lama rasanya tidak membaca blog-blog orang lain. Saya tipu kalau saya katakan saya tiada masa lapang. Masa lapang terlalu banyak. Saya tak suka masa lapang yang terlalu banyak kerana bagi saya lebih banyak masa lapang, lebih banyak perkara lagha yang saya buat. Isk3. Saya perlu cari jalan agar setiap saat diisi dengan perkara yang berfaedah pada diri dan masyarakat. Jadi, sibuk-sibukkanlah diri dengan perkara bermanfaat. Masa lapang itu membunuh!

Sejak kebelakangan ni, adik saya selalu sangat mesej saya bertanya apa nak buat kalau stress. Macam selalu sangat stress.



Hari ni baru saya berkesempatan menelefonnya. Saya bertanya kenapa dia stress. Adakah kerana study atau kerana tidak study? Sebab..saya selalu stress bila saya gagal untuk study ataupun malas study ataupun tak study dalam sehari. Rupanya dia alami perkara yang sama, stress sebab tak study @ tak boleh study. Apa yang dibaca susah untuk meresap ke dalam otak. Saya risau sangat kalau dia mengadu sebab dia akan ambil SPM tahun ni. Dia yang nak exam, saya yang cuak semacam.



Saya masih teringat satu insiden yang berlaku di rumah semasa saya di Malaysia haritu. Waktu itu abang saya asyik2 mengeluh depan mak saya sebab dia rasakan segala urusan dia susah. Lepas tu mak saya kata : " Kamu tu cuba laa beristigfar banyak2. Banyakkan baca surah al-Insyirah..InsyaAllah hati lapang dan segalanya mudah." Saya mengangguk membenarkan. Dahulu saya jarang2 amalkan. Sejak mak saya cakap kat abang saya macam tu, macam melekat pula. Setiap kali dada rasa sempit, urusan rasa susah, saya baca surah tersebut.

Mak saya pun selalu ulang kata2 tu pada adik saya ni. Cuma untuk adik saya, mak saya tambah sikit. Katanya, banyakkan selawat kerana selawat mengelakkan kita dari lupa. Orang yang selalu berselawat, tidak nyanyuk.

Jadi saya pun ulang apa yang mak saya selalu pesan pada adik saya dalam telefon. Saya suruh dia buka tafsir. Saya pun buka sama. Kami sama2 baca surah dan tafsiran surah tersebut. Saya tanya dia apa yang dia faham dari surah tersebut dan kenapa agak2nya mak saya suruh baca surah tersebut. Dia diam, menangis. Hebatkan sentuhan al-Quran?




Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.(1)Bukankah Kami telah lapangkan dadamu (Muhammad)?(2) Dan Kami pun telah menurunkan beban darimu. (3) Yang memberatkan belakangmu. (4) Dan Kami tinggikan sebutan (nama)mu bagimu.(5) Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. (6) Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. (7) Maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah berkerja keras (untuk urusan yang lain). (8) dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap.

Dalam surah ini menyatakan bahawa jiwa Rasulullah s.a.w yang paa masa itu mengalami kesulitan dan kesusahan dalam usaha2 menyebarkan dakwah yang ditugaskan kepadanya. Pelbagai halangan, rintangan dan tipu daya yang Baginda hadapi di jalan dakwah. Dada Baginda penuh sebak dengan kerunsingan dalam memikul tugas dakwah yang berat itu dan merasa betapa perlunya kepada pertolongan, bantuan dan bekalan semangat daripada Allah. Kemudian berlakulah munajat yang manis dan bisikan yang mesra dengan turunnya ayat2 dalam surah ini.So sweet!

Cuma untuk adik saya, saya tukarkan kondisi kepada study. Kadang2 kita rasakan study ni sangat susah. Semangat pun turun naik. Kadang2 rasa sangat stress. Sesak dada. Rasa buntu. Semua serba tak kena. Saat ini kita perlu sangat2 pada semangat dan motivasi. Dan motivasi terbaik yang berkesan adalah kembali pada Pencipta kita. Kita kena cari balik satu cahaya yang berada jauh di lubuk hati yang Pencipta kita beri pada kita. Di situ, ada satu perasaan yang lapang. Perasaan senang. Perasaan2 yang terang benderang disuluh nur iman. Ha, nur iman lah cahaya tu. Lepas tu, bawa kembali cahanya itu ke dasar. Cahaya itu nanti akan hilangkan rasa letih kita, rasa sesak kita, rasa stress kita. Kita akan rasa lapang. Rasa semangat balik. Rasa seperti jalan2 yang tertutup, terbuka kembali betul2 depan kita.





Dia tanya saya lagi, macam mana nak buat supaya senang je nak faham apa yang kita baca. Ilmu itu adalah cahaya. Allah tak akan beri cahaya pada hati-hati yang penuh dengan maksiat. Kita manusia yang selalu buat dosa. Kadang2 kita tak perasan pun kita sedang atau dah buat dosa kan? Biasalah, manusia ni kan lemah lagi pelupa. So, kena selalu sucikan hati dengan bertaubat, beristigfar. Bila hati bersih dari kotoran dosa, cahaya pun senang sangat nak masuk.

Saya katakan lagi, sebagaimana kita sefamily baca sama2 dengan kuat doa naik kenderaan disusuli surah al-Quraisy setiap kali naik kereta, jadi macam tu jugalah baca doa penerang hati disusuli surah al-Insyirah sebelum study. InsyaAllah study akan smooth je. Cepat je habis baca bermuka-muka. Senang je meresap dalam dada. Study pun jadi best.

Kalau stress, baca al-Quran sampai puas, sampai penat, sampai menangis pun tak apa. Lepas tu baca doa yang selalu kita baca selepas baca Quran yang ni : Allahummarhamna bil Quran. Waj3alhuli imaman wa nuran wa hudan wa rahmah. Saya suka baca doa ni dengan alunan nyanyian. Nyanyi dengan sungguh2 sampai pejam2 mata minta supaya Allah memberikan rahmat kepada kita dengan al-Quran. Minta supaya Allah jadikan al-Quran ni sebagai pemimpin, cahaya, petunjuk dan rahmat bagi kita. Nyanyi bukan nyanyi kosong ye.
Puas saya membebel pada adik saya. Selalu ulang2 benda yang sama sebenarnya tapi biasalah kan, semangat ni kena selalu renew walaupun dengan kata2 yang sama. Tapi saya suka sebab dalam tak sengaja, saya pun dapat sama. Kita ni kena ada orang yang selalu remind kita supaya kita tak lalai dan hanyut entah ke mana. Sama lah macam niat, kena selalu renew dan remind, di awal, di tengah dan di akhir. Supaya kita tak lupa dan supaya terus-terusan bersemangat.


1 comments:

qila~ said...

dulu mse skola slalu gak amlkn surah 2...sjk akhir2 ni pn slalu stress,myb sbb exm..pas bce blog akk nie,bru t'igt balik psl surah tue..Ya Allah,lekanya sy..thanks coz post en3 nie..thanks sgt2..!! ^_^