Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Friday, October 16, 2009

Ayuh Melabur!

Assalamualaikum wbt.

Anda pernah tak dengar cerita tentang Qarun? Saya pernah pergi tasik Qarun. Ianya tertulis di sini.

Dahulu saya pernah bertanya pada ayah, kenapa orang sebut harta karun tu 'harta karun'. Ayah pun bercerita tentang Qarun dalam versi yang mudah difahami oleh kanak-kanak yang belum mencecah belasan tahun lagi. Oh, rupanya harta Qarun yang tenggelam tu lah yang orang nak cuba cari gali. Patutlah namanya 'mencari harta karun'. haha*

Dahulu juga, saya selalu mengeluh kerana kewangan yang tidak kecukupan. Mak saya kata, "itu kata-kata orang tidak bersyukur tu.." atau dalam erti kata lain, TAMAK. Astagfirullah al azim.. Jangan tamak..Nanti kena telan dek bumi.

Aisyah r.a pernah meriwayatkan bahawa ketika Rasulullah memasuki rumanya, baginda sering berkata :

" Jika manusia memiliki harta yang memenuhi dua lembah, maka ia akan mencari harta lain yang boleh memenuhi lembah ketiga. Mulut manusia hanya boleh disumbat dengan debu. Sedangkan harta itu hanya Allah yang berikan agar manusia melaksanakan solat serta menunaikan zakat. Dan Allah mengampuni siapa pun yang bertaubat " (HR Bukhari & Muslim)

Pernyataan ini diucapkan oleh Rasulullah s.a.w setiap hari. Tujuannya tentu saja untuk mengingatkan ahli keluarga baginda tentang celakanya hal bersifat duniawi serta untuk menghilangkan rasa cinta kepada harta dalam hati mereka.

Betulkan? Nafsu manusia selalu rasa tak cukup. Apa lagi bila ada syaitan besar yang selalu berbisik-bisik ditelinga kita bagai menghembus api nafsu menjadi lebih marak. Tak cukup satu, nak dua. Hal-hal dunia je pulak tu. Hal akhirat, tak ada lah pula.

Ahli keluarga Rasulullah s.a.w sangat hebat dalam hal-hal ukhrawi. Mereka sangat-sangat cintakan akhirat. Sanggup berhabis-habisan dalam merebut akhirat. Contohnya, isteri Rasulullah s.a.w, Aisyah r.a, merupakan seorang yang sangat-sangat dermawan. Biarpun yang ada padanya hanyalah sebutir kurma. nescaya akan didermakan jika ada yang datang meminta. Kerana Rasulullah s.a.w pernah bersabda :

" Wahai Aisyah, berlindunglah dari api neraka meskipun hanya dengan (menyedekahkan separuh biji kurma. Sungguh, separuh biji kurma itu mengisi perut orang yang lapar seperti ia mengisi perut orang kenyang." (HR Ahmad & Mundziri)

Abdullah bin Zubair, anak menakan yang sangat dicintai dan disayangi oleh Aisyah r.a pun apabila melihat perilaku Aisyah r.a yang selalu menyedekahkan apa pun yang beliau miliki tanpa pernah menyisakan apa pun untuk dirinya sendiri, Abdullah bin Zubair berkata. "Seharusnya tangan Aisyah dibelenggu."

Bayangkanlah sifat dermawan Aisyah r.a ini tersangatlah severe sehinggakan beliau terlupa untuk menyimpan sedikit hartanya walaupun sedirham untuk beliau berbuka puasa. Terlampau cinta akhirat sehingga lupa dunia! Masya Allah..Tabarakallah!

Hebatkan Aisyah? Sungguh berbeza dengan kita. Kita terlalu takut wang dan harta kita berkurangan jika kita bersedekah dan berinfak. Seolah-olah kita tidak yakin dengan janji-janji Allah Azza Wa jalla dalam ayat ke 261 surah al-Baqarah :

"Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan bagi siapa yang Dia kehendaki, Dan Allah Maha Luas, Maha Mengetahui."

Cuba bayangkan kita laburkan harta kita LE 1 (atau RM 1). Lepas tu, kita dapat pulangan 7 kali ganda. Dan pulangan yang 7 kali ganda itu, kita gandakan lagi dengan 100. Maksudnya, kalau kita laburkan LE 1, kita dapat pulangan LE 700. MasyaAllah, mewahnya! Bestnya melabur dengan Allah! Kita dapat untung banyak! Tak nak ke?

Tahun baru sudah bermula, pasti banyak duit tajaan ataupun pinjaman yang masuk dalam bank kita kan? Sampaikan tersengih bila check duit kat ATM. Dalam berkira-kira untuk beli baju baru, comforter baru, beg baru dan segalanya yang baru, jangan lupa melabur dengan Allah ye! Lebih banyak anda melabur, lebih banyak keuntungannya.

Apa lagi, ayuh berinfak!

2 comments:

Aizat Sofian said...

dengar kata jpa banyak TERlebih tahun ni..TEtiba terterbit post ini..hehe..

ismisyakila said...

Rasanya tahun lepas punye TERlebih lagi banyak kot.Tapi takpe,TERlebih banyak atau sikit tu bukan alasan untuk mengurangkan portion yang perlu diinfak kan? Mari2 berinfak.