Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Tuesday, September 1, 2009

Indahnya Syurga!

Assalamualaikum wbt.


Masuk hari ini, dah sepuluh hari Ramadhan berlalu. Terasa sayang untuk melepaskan hari2 yang berikutnya. Terasa rugi juga apabila melihat ada masa2 yang lompong kosong tidak diisi amalan yang sepatutnya pada sepuluh hari yang lalu. Semoga Allah menerima amalan hamba2-Nya di Ramadhan yang tenang ini.


Semalam saya terlepas siri ulangan Qamar Bani Hasyim yang ditayangkan Jumaat minggu lepas gara-gara terpaksa mengalah dengan adik yang menangis mahu menonton cerita Iron Man. Puasa memujuk saya agar tidak marah mahupun melenting. Geramlah juga (sangat geram sebenarnya) kerana cerita Iron Man itu akan diulang tayang banyak kali! Namun mengalah tidak bererti kalah kan. Habis je cerita Iron Man, saya cepat2 merampas remote control dan menukar channel.


Saya hanya menonton beberapa minit terakhir. Terasa amat rugi apabila episod semalam menceritakan tentang keluarga Yassir, Bilal Bin Rabah dan Zubayr Ibn Awwam yang di seksa kerana menganut ajaran Muhammad. Pasti episod hari ini lebih menarik.

Apa yang sempat saya tonton adalah scene di mana Abu Umarah menyuruh Abu Jahal menghentikan seksaannya terhadap keluarga Yassir yang merupakan hambanya. Kata Abu Umarah : "Kau menyeksa mereka bukan kerana agama yang mereka anuti tetapi kerana mereka menganut agama Muhammad!".


Ya, Abu Jahal berdendam dengan Bani Hasyim yang memegang tampuk pemerintahan kota Makkah. Abu Jahal cemburu dengan Muhammad yang dipuji2 oleh kaum Quraisy kerana akhlaknya yang tinggi serta kejujurannya yang menjadikan kaum Quraisy mempercayai dan menghormati Muhammad Al-Amin.


Dan keluarga Yassir, mereka mempercayai Muhammad dengan sepenuh hati! Ketika di pukul dan di gertak agar keluar dari agama Muhammad, Yassir dan Sumayyah tetap mengucap syahadah "Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah" dan mereka dipukul lagi! Dan akhirnya mereka syahid bersama kalimah agung itu. Menjadikan mereka yang pertama syahid kerana mempertahankan agama Allah.


Bilal Bin Rabah. Bilal pula tetap menyebut kalimah "Ahad! Ahad! Ahad!" meskipun di seksa dengan pelbagai seksaan oleh tuannya. Bilal dibanting, dipalu, disebat, ditindih batu di bawah terik mentari. Namun "Allahu Ahad!", hanya itulah yang terbit dari mulutnya.


Masya Allah! Sungguh mengagumkan orang yang beriman!


Mereka tidak kisah diseksa kerana selepas sahaja mereka mengucap syahadah, mereka telah betul2 menyerahkan seluruh jiwa mereka kepada Allah. Mereka telah menjual diri mereka pada Allah. Mereka tidak peduli jika diseksa kerana mempertahankan iman mereka kerana iman itulah yang telah meringankan penderitaan mereka, iman itulah yang telah mengenyangkan kelaparan mereka dan iman itu jugalah yang melepaskan dahaga mereka.


Masya Allah! Sungguh mengagumkan orang yang beriman!


Apakah yang membuatkan mereka kuat begitu sekali?


Saya teringat lagi pada beberapa siri yang lepas menceritakan tentang Bilal Bin Rabah yang berjumpa Zaid Bin Harithah, seorang hamba yang diangkat sebagai anak oleh Rasulullah. Zaid adalah antara orang yang mula2 beriman daripada golongan hamba.


Ketika Bilal berjumpa dengan Zaid, Zaid sedang beribadah dan Bilal bertanya tentang ibadahnya. Dan pada masa itulah Zaid mengambil kesempatan berdakwah pada Bilal agar meninggalkan Latta dan Al-Uzza dan menganuti ajaran yang dibawa oleh Muhammad Al-Amin.


Ajaran yang tidak membezakan antara golongan pembesar, orang biasa dan hamba. Ajaran yang hanya melihat keimanan dan ketaqwaan sebagai kayu ukur seseorang di sisi Allah.


Bilal bertanya pada Zaid : "Apakah yang akan aku dapat sebagai balasan wahai Zaid?"


Dan Zaid menjawab : "Syurga"


Bilal bertanya lagi : "Maka apakah yang perlu aku buat wahai Zaid"


Zaid menjawab " Katakanlah : Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah"


Bilal mengucap syahadah tanpa berlengah maka islamlah Bilal Bin Rabah. Dan Zaid mengucapkan "Semoga Allah menguatkan imanmu wahai saudaraku"


Apa yang mengagumkan?


Lihat, Bilal bertanya apakah yang beliau akan dapat sebagai balasan jika mengikut ajaran Muhammad dan Zaid mengatakan Syurga. Ya, syurga! Mereka yakin bahawa syurga adalah sebaik-baik balasan maka mereka dengan rela hati menjualkan diri pada Allah.


Saya teringat antara kisah yang berlaku pada perang Badar. Ketika mana Rasulullah s.a.w bersabda kepada sahabat2 baginda sebelum perang berlangsung :


"Wahai pejuang Badar, sesungguhnya Allah mengawasi kamu lalu Allah berkata : "Lakukanlah yang kamu sukai sebab Aku telah mengampuni kamu". Demi Allah wahai pejuang Badar, tidak ada penghalang antara kamu dan syurga, kecuali mereka membunuh kamu maka kamu terus masuk syurga"


Mendengar sabda Rasulullah itu, Umair Bin al-Hammam al-Anshari berkata : "Wahai Rasulullah tidak ada penghalang di antara kita dan syurga kecuali mereka membunuh kita?"
Rasulullah menjawab : "Benar, demi jiwaku yang berada di tangan-Nya"


Maka Umair terus membuang kurma yang dipegangnya lalu menyarung baju perangnya, kemudian mengambil pedangnya lalu berangkat perang. Dalam peperangan itu dia gugur sebagai syahid.


Masya Allah! Itulah para pencinta syurga. Mereka tidak pernah gentar. Tidak pernah!


Entahlah, saya tidak tahu apa yang merasuk jiwa saya setelah saya menonton Qamar Bani Hashim. Ianya seperti, apa yang yang saya cari-cari selama ini telah saya temui. Ianya betul2 menyentap hati saya. Setiap kali menonton, terasa seperti ada sesuatu yang sejuk meresap ke dalam sanubari. Usah ditanya berapa banyak airmata yang mengalir. Ah, entah apa yang saya karutkan ni.


Mungkin kerana saya lebih gemar dan cenderung menonton berbanding membaca, membuatkan saya rasa seronok sekali apabila berjumpa cerita ini. Inilah drama paling best pernah saya tonton sepanjang hampir 21 tahun saya hidup. Saya sedang mencari-cari set CD atau DVD cerita ini. Semoga saya menjumpainya sebelum pulang ke Mesir.


*Qamar Bani Hashim : Astro Oasis
Isnin - Jumaat (6pm-7pm)
siaran ulangan (2pm-3pm keesokan harinya)

3 comments:

~dek ama~ said...

sebelas pose ar..salam..heeh..ke kat msia lambat sikit..

- ismisyakila - said...

wa'alaikumsalam..

oh kt malaysia x lambat pun. And yes it was 11th Ramadan when I wrote this so sepuluh hari lah yang dah berlalu kerana hari kesebelas sedang dilalui.:)

syahrulnizam said...

Muat turun terjemahan Melayu kitab Sirah Nabawiyah yang diadaptasi menjadi Qamar Bani Hashim di sini: http://www.syahrulnizam.com/2009/09/qamar-bani-hashim.html