Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Friday, September 4, 2009

"ENTAHLAH.."

Assalamualaikum wbt.

"Entahlah.."

Perkataan itu mungkin saja menafsirkan tafsiran yang berbeza. Sama ada berputus asa atau mungkin berserah sepenuhnya pada Allah (tawakkal). Apa yang pasti, masih ada sisa-sisa pengharapan pada Yang Maha Esa agar diberikan yang baik dan terbaik.

Saya kadangkala berasa kekok. Kekok dengan orang2 di sekeliling saya. Rasa kekok itu membuatkan lidah saya kelu dan mata saya malu. Rasa risau pula sedikit demi sedikit menghantui diri apabila takut dikatakan sombong. Sombong kerana tidak berkata-kata apatahlagi bertentangan mata.

Saya tak tahu apa yang saya karutkan di sini. Betul, bukan mudah bernafas dalam jiwa hamba. Saya merasakan kegagalan dalam setiap saat yang saya tempuhi. Akhlak saya, ibadah saya, ilmu saya, percakapan saya. Semuanya saya rasakan kurang sehinggakan saya takut untuk berhadapan dengan semua orang. Untuk menulis di sini pun, saya berfikir berkali-kali. Saya cuba untuk baiki. Sehinggakan saya rasa lelah teramat dan rasa mahu menangis.

Dahulu dalam setiap matlamat saya, saya selalu melebihkan dunia. Bagi saya, Islam yang saya anuti ini hanyalah agama yang menyuruh penganutnya menyembah Allah semata-mata. Bagi saya, Ibadah itu hanyalah rukun Islam yang lima. Bagi saya, Al-Quran itu adalah untuk dikhatam sebelum umur mencecah belasan tahun. 'Islam is the way of life' hanyalah satu ayat yang memberi makna kosong buat saya. Bersekolah disekolah agama? Ah, tidak langsung memberi kesan pada diri saya. Subjek-subjek agama yang diambil hanyalah untuk membanyakkan A dalam sijil peperiksaan saya.

Itu cerita lama. Cerita lama yang saya masih tak pasti sama ada saya perlu diluputkan dari ingatan selepas memulakan hidup baru ataukan perlu untuk saya simpan buat pedoman.

Cumanya sekarang, adakah orang2 di sekeliling saya berfikiran sama seperti saya dahulu? Jika jawapan mereka 'ya', ingin sekali saya mengajak mereka untuk merasakan apa yang saya rasakan sekarang. Ianya lebih baik, lebih cantik, lebih indah, lebih tenang dan macam2 kelebihan lagi.

Saya sedih sekali apabila terjadi kisah ini. Orang A mula berstoking kerana kesedaran ingin berubah. Orang B pula bertanya "Aik kau ni tiba2 berstoking, nak pergi berdakwah ke?". Dan orang A yang imannya masih berbolak balik merasa ragu2, malu dan buka kembali stokingnya lalu berkata "Taklah, kan hujan ni.Kaki aku sejuk. Kau tak sejuk ke?". Rasanya mahu saja saya menghempuk orang B, tapi saya tahu itu bukan caranya. Entah mengapa, saya yang tertekan.

Apabila bersembang-sembang dengan emak mengenai hal-hal berkaitan agama, banyak sekali persoalan yang timbul. Saya terus menjadi tertekan. Betapa sedikitnya ilmu saya kerana soalan yang saya rasakan kecil pun saya tidak boleh menjawab. Emak kata tidak mengapa, dia akan bertanya gurunya.

Emak pun mula berbicara tentang kepentingan ilmu. Lebih-lebih lagi sekarang dialah yang aktif ke sana ke mari untuk mencari ilmu. Kesibukannya disiang hari sama seperti orang bekerja biarpun dia hanyalah seorang surirumah. Jika terlepas satu majlis ilmu, terpaksalah telinga ini menadah rasa kesalnya yang dibawa hingga ke malam. Saya menjadi cemburu, segan, dan bermacam-macam lagi. Mujahadah saya sangat tipis jika dibandingkan dengan dia. Ah, malunya!

Saya cuba memupuk diri untuk suka membaca. Saya pergi MPH dan memborong bermacam-macam buku. Ratusan habis dan saya berharap ia berbaloi. Saya tidak mahu mulakan pupukan saya dengan pengisian yang berat2 kerana saya tahu saya akan cepat bosan dan meninggalkan terus apa yang dibaca. Makanya saya mulakan dengan sejarah2 Ummul Mukminin, buku2 motivasi berunsurkan agama dan buku2 tentang kisah2 tauladan supaya saya tidak bosan membaca. Saya punya banyak masa kosong sebenarnya untuk membaca tetapi saya selalu leka dengan tv. Selalu!

Saya sedikit kecewa melihat diri saya. Saya mahu tapi saya tahu saya tidak bersungguh. Saya menjadi stress dengan diri sendiri. Alhamdulillah saya masih punya seorang emak untuk memujuk, "Tidak mengapa. Mulakan dengan perlahan tetapi istiqamah. Biar setiap apa yang kita lakukan meresap ke dalam jiwa. Bukannya terburu-buru tetapi pengakhirannya tetap kosong. Dahulu mama pun begitu, buntu mencari madrasah ilmu di tempat baru (kami berpindah ke perkampungan baru). Puas berdoa hingga satu ketika, alhamdulillah ada pula yang mengajak ke kelas agama. Dan kemudian bukan sahaja satu malah lebih dari itu. Sehingga tiada masa untuk berehat. Apa yang penting niat dan kemahuan kita. InsyaAllah, Allah akan bukakan satu pintu dan akan terbentang luas jalan di hadapan kita. Jangan cepat mengalah.."

Saya malu. Saya sungguh malu. Sampai bila saya mahu begini. Saya tak patut berterusan begini. Doakan agar saya diberi kekuatan dan mujahadah yang tinggi.

1 comments:

khalisah khairi said...

betul kate mak akak, biar perlahan-lahan tetapi beristiqamah..
jgn pula terburu2, nnti yg dikejar x dpt, yg dijinjing keciciran..