Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Tuesday, September 15, 2009

Ha, silakanlah MEROKOK!

Assalamualaikum wbt.

Anda pernah tak tonton iklan tentang kesan dan bahaya merokok di tv?

Beberapa hari lalu saya lihat iklan di tv tentang kesan dan bahaya merokok. Ya, beberapa hari lalu kerana hari ini tv saya tiada satu channel pun yang keluar. Semua kerana gara-gara ayah saya yang tidak membayar bil Astro pada bulan ini.

Mak saya kata, "Jangan tanya ayah kenapa tak bayar bil Astro, tapi tanya diri sendiri kenapa."

Baik mama. Saya tahu jawapannya. Pertama, adik saya perlu lebih tumpuan pada buku. Kedua, saya perlu lebih tumpuan pada kerja-kerja rumah. Ketiga dan yang lebih penting, saya perlu lebih tumpuan pada Ramadan yang semakin hampir melabuhkan tirainya.

Saya suka tonton tv. Saya cepat leka. Lepas satu rancangan, saya akan menonton rancangan yang lain. Bertukar-tukar channel dan cerita. TV menjadikan saya seorang penangguh yang hebat. Saya bertangguh mengemas rumah, saya bertangguh basuh pakaian, saya bertangguh memasak dan yang paling teruk sekali, saya bertangguh untuk bersolat. Astagfirullahal azim. Teruk betul saya ni!

Mungkin kerana saya meletakkan tv dihati menyebabkan saya tak boleh lupakan tv. Oh TV!

"Alaa..kat Mesir mana ada akak tengok tv. Hari-hari buku,buku,buku dan buku. Balik rumah setahun sekali, boleh la nak tengok tv. Ye? Ye?"

Itu alasan saya semasa ayah saya tidak membayar bil bulan lepas ketika saya baru sahaja pulang ke rumah. Keesokan harinya, bil Astro telah dibayar dan saya boleh tonton tv.

"Kamu ni sayang sangat TV nya tu. Sepatutnya bulan Ramadan ni kita jadikan madrasah untuk kita mengajar (tarbiah) diri kita untuk meninggalkan sifat2 keduniaan yang kita cintai. Lebih banyak kamu tengok tv, lebih banyak maksiat yang kamu tengok. Elok-elok puasa dapat pahala penuh, kamu dapat separuh je"

Begitu sekali mak saya mengugut saya. Dia tahu di mana weak point saya. Aiseh. Selamat tinggal TV.

Sebelum ini saya pernah beberapa kali menyuarakan hasrat saya pada ahli beit saya bahawa saya mahu membeli sebuah tv dan meletakkannya di bilik saya. Hehe. Namun hasrat saya dihalang. Oh sedihnya. Kerana menurut mereka, mereka kenal saya bagaimana. Huhu. Benarkanlah daku memiliki tv.

Oh itu cerita tv. Saya mahu bercerita tentang iklan rokok sebenarnya.

Iklan itu sangat2 berkesan buat saya dan mak saya. Tapi tak tahulah jika ia berkesan pada perokok2 di luar sana atau tidak kerana saya tahu, mereka lebih sayangkan rokok berbanding nyawa sendiri dan orang lain.

Sebagaimana Ramadan ini menjadi madrasah untuk saya mendidik diri saya yang ketagihan tv ini, begitu juga dengan perokok2.

Saya tahu bukan mudah untuk berhenti merokok. Anda akan mengalami withdrawal syndrome yang teruk jika berhenti merokok secara tiba2. Jika anda berhasrat untuk berhenti merokok, anda boleh mulakan SEKARANG biarpun secara perlahan. Ramadan boleh membantu anda untuk mengatasi masalah ketagihan rokok.

Jika di bulan biasa anda menghisap 15 batang rokok contohnya. Pada bulan Ramadan, sudah tentu anda hisap separuh dari bilangan itu kerana pada waktu siang, anda tidak merokok. Jadi anda sepatutnya boleh terus mengurangkan bilangan rokok pada bulan2 seterusnya. Janganlah hisap 15 batang rokok balik!

Anda tentu tahu bahan2 yang ada di dalam rokok itu bersifat carcinogenic atau boleh menyebabkan kanser. Kanser peparu, kanser mulut, kanser rongga, kanser salur makanan dan bermacam-macam kanser lagi. Menurut fakta, orang yang merokok mempunyai kemungkinan 20 kali ganda untuk menghidap kanser berbanding orang yang tidak merokok. Anda mahu dijangkiti kanser? Ha, silakanlah merokok!

Rokok juga boleh menyebabkan gangrene (kaki busuk). Gangrene selalunya berlaku di kaki sehingga ke paras lutut. Dan jika anda sudah di jangkiti gengrene, tiada cara lain untuk mengubatinya melainkan kaki anda dipotong. Anda mahu kaki anda dipotong? Ha, silakanlah merokok!

Dan bagi orang2 lelaki, jika anda nak tahu, nikotin yang berlebihan boleh menyebabkan anda mati pucuk! Anda mahu? Ha, silakanlah merokok!

Janganlah merokok. Berhentilah merokok. Kajian menyatakan bahawa sesiapa yang berhenti merokok sebelum umur mencapai 30 tahun, anda berpeluang untuk menikmati jangka hayat seperti orang biasa yang tak pernah merokok.

Ingatlah, nikmat kesihatan ini adalah kurniaan Allah. Dan cara untuk mensyukuri nikmat ini adalah dengan menjaga kesihatan kita sebaiknya. Janganlah menzalimi diri sendiri dan orang lain. Berdosa!

Ingatlah nikmat SIHAT sebelum SAKIT.

Ha, silakanlah merokok!

3 comments:

seorang lelaki said...

Rokok itu orang kata best...
aku pun mencubanya...
tapi badan ku menjadi panas...
bibirku pecah2...

rokok itu setan...
setan yang menipu..
tak sedap pun merokok..
tapi setan dah tuka otak taik rokok jadik oh sedapnya rokok..!!!

potong aja kaki perokok yang dah jadik busuk sampai lutu itu..!!!
biarkan mandul aje perokok tegar itu..!!!

p/s kena sebat pasal try rokok neraka dun..!!!

armouris said...

info tentang rokok kat sini - 11 Sebab Berhenti Merokok

a-m-i-r said...

uh..withdrawal sindrom mmg agak teruk..aku nak berenti..masalahnya orang keliling aku x nak berenti..