Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Tuesday, July 14, 2009

MARSA MATRUH

Assalamualaikum wbt.

SEJARAH

Sejak zaman pemerintahan Firaun lagi, padang pasir di bahagian barat dan lembahnya di bahagian utara telah menarik perhatian orang-orang Mesir di Wadi Nil dan juga perhatian dunia seluruhnya. Kesan-kesan sejarah yang terdapat di pelbagai tempat sepanjang lembah barat menjadi saksi bagi perkara tersebut. Di Siwa, terdapat kuil Amon dan Kuil Ramsis kedua di kampung (Ummu Rokhm) yang di bina pada zaman keluarga Firaun ke-26.

Iskandar Akbar telah berjalan menuju ke Siwa untuk menyatakan kesetiannya terhadap tuhan Amon, tuhan penduduk Mesir. Ia bertujuan mendapat keredhaan penduduk Mesir terhadap pemerintahannya. Lalu dia pun berhenti di Bandar Marsa Matruh yang sekarang dan mengarahkan supaya dibina bandar di situ. Pembinaan pun dimulakan lalu dinamakan sepanjang pemerintahannya 'Amonia' sebagai sandaran kepada tuhan Amon. Kemudian, pada zaman "Albatolimah" dengan nama Paratunium kemudian dengan nama Marsa Matruh.


MARSA MATRUH

Marsa matruh terletak 290 km ke arah Barat Iskandariah, yang mana jaraknya dari Kaherah adalah sejauh 524 km. Ianya terdampar di tebing Mediterranean dan dikenali dengan persisiran pantai sepanjang 7 km, di mana para pengunjung mengklasifikasikannya pantai tercantik di dunia.

Pantainya terkenal dengan pasir putih yang lembut dan air laut yang tenang serta jernih, juga bangunan batu-bata sebagai pemecah ombak semulajadi yang menjadikannya lebih mempersonakan.











Dan antara tempat-tempat menarik yang lain di Marsa Matruh adalah :

PANTAI AGEEBA

Terletak 28 km di sebelah Barat Marsa Matruh. Ianya diindahkan dengan pemandangan yang cukup menarik ditambah dengan batu-batu yang unik di sekelilingnya. Pantai ini dikatakan Ageeba (Ajaib) kerana ia membiaskan 7 warna ketika matahari terbenam di ufuk barat.












HAMAM CLEOPATRA

Ia merupakan bangunan batu-bata yang terletak dipersisiran pantai. 'Hamam' yang bererti bilik bersiram merupakan salah satu tinggalan milik Cleopatra yang mahsyur dan cukup dikenali di Marsa Matruh.











SOUQ LIBYA


Merupakan tempat membeli-belah yang terkenal bagi pelancong yang bertandang ke Marsa Matruh. Pelbagai barangan dijual antaranya adalah rempah ratus, beg, pakaian dan yang paling mahsyur adalah kurma pelbagai jenis yang boleh didapati dengan harga yang sangat murah.







1 comments:

teacherpiqah said...

salam akie!!
nice places..rse mcm nak terjun je kat pantai2 2..uhu.wish to be there someday!!
btw bru abes exam ke?mcm da lme je xupdate blog..xbalik malaysia??