Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Friday, June 19, 2009

When is yours?

Assalamualaikum wbt.

I do wanna sleep that I can barely close my eyes. One after one memories randomly wandering around inside my mind. The initial sources are unknown. I woke up when suddenly feels like revealing the unspoken thoughts here.

When I was teens, I always being told that I have complex personalities. Haha. But I wasnt bother to take the complaints seriously. But they were probably true because I just realized my complexity when I was saying goodbye to the teens world. You might be absorbed by the curiosity on how complex I was, right? Go figure.

My mom once said, among all siblings, there are some of us which are capable on expressing sadness superficially. But the rest, they prefer keep it bottled in their heart and cry out loud silently. Do highlight, loud BUT silent. I dont know which group I am in. Because I often throw my temper tantrum with tears (but I dont screech). And I can barely cry over tiny things. I am somehow firm but not solid as my tears still can easily pooled when matter comes to family especially mom dan dad.

I am totally behave within family but suprisingly, I am a naughty kiddo at school (I mean hostel). I joined a clique named 'Slack-One'. People misinterpretly judge us by that name. haha. Slack. Slack. I'm still wondering, why we didnt put a merely Islamic name which sounds better good? Muslimah Solehah ke kan? But there's second clique of my colleague named 'Otai Beriman'. What the heck? haha.

By the way, is that a complexity of personality? Being an angel when homed and demon when hosteled. I think not. It just the way I react in different situations. When I am home, I'm being a good daughter of parents, a good grudger of siblings (we often fight!). When I was school, I tried to enjoy the so-called-once-in-a-lifetime-zaman-kanak-kanak-riang-sekolah.

Well..that was a good memories of school. I've learned better what life is all about :) It isnt utopian,but still a real life with full of joy to live with.

I dont know if I am a complex person but I can surely say that I am not simple. When I grow older, the complexity exacerbate. It infiltrates my thoughts though.

Why do we envy those who lives their life very well, full of happiness, joyful, prosperity and et cetera? Why we often blame the fate rather than praising our Lord on what had been granted, gifted? We always feel discontent on what we have. We want even more.

I acknowledge that we are oblivion servants. We repents less and complaints more. We want best but never give better to Allah. Why? For fear to loss prides? Or feels enough on what we've done?

We drown in impiety. We do mischievous and ludicrous things and having fun on it. When we be in dire straits or on razor edge, we then seek for divine helps. We hope those interventions will come right on cue. When they're not, we grumpy. When we are slightly cured, we forget again. Repeat the same mistakes.

Look, how lousy we are, only take for granted.

Over years I tried to find out what person I wanna be, things I wanna do, path I wanna choose and what-so-ever. Because I dont want to be such person who wants more but give less. My inners are empty. I need to fill it with something. Something right. Something like eternal truths. Yes, something like that.

I finally realized that I should make a change. Myself deserve a better me. And from that moment and forth, I've made a move. With no doubt nor hesitate. I looked back only for good. To correct mistakes and to improve lacks.

Peoples change and so do I. Being better is not hypocrite but insisting our whispering heart, that is it. Dont care with the violent opposition of the mediocre minds and talks of peoples around you. As long as you are right, keep moving. Stand still with your principles of life parallel to the Quran and Sunnah. Do not afraid to change for good for the better and for the best.

Because..we are not alone. Never been. Allah is with us and He always will.

I've did my way. So, When is yours?

Wednesday, June 17, 2009

It Has Been A Year

Assalamualaikum wbt.

Yes, it has been a year since my first writing in this blog.






Lately, when I was about to commence my blog writing, my mind was interrupted by a big question. Why do I blog?

When I wrote my very first entry a year ago, I didnt even know how would my writing be. I began my writing with english. And it was about medicine. The liable reasons which sparked in my mind for that moment are to improve my english writing skills and because I am committed with my medicine. But over a year, the reverse occured. haha.

Well, I had pushed myself to the utmost to give the best on my banal piece of writing. Thank you readers for the reading, comments and your support. I hope my trite ideas in every each of my writings didnt drag you into the sheer boredom. If it does, I will welcome for any comments,arguements or criticising from readers, favourable or otherwise.

I'm finding my way to improve myself for the better so as to improve my writing. Because I convinced that the way we write, reflect our own attitude and echoed all about ourselves in somehow someway.



THANK YOU :)


Monday, June 15, 2009

Summer Break : Iklan

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah segala pujian bagi Allah yang telah memberikan nikmat yang terlalu-lalu banyak buat hamba-Nya yang kerdil lagi hina ini. Exam oral Patho hari ini melegakan hati saya. Alhamdulillah. Semoga semua najah kabir insyaAllah.


ATTACHMENT : Istimarat Li Tadrib As-Saufi

Pagi tadi semasa menuggu untuk exam oral bermula, Liyana menegur saya dan bertanya saya jika saya stay di Mansurah sepanjang cuti ini ataupun berhijrah sementara ke Cairo. Saya menyatakan insyaAllah saya stay di sini memandangkan kebanyakan aktiviti yang tersenarai dalam perancangan saya adalah di Mansurah. Kecuali jaulah dan aktiviti luar sudah pasti akan keluar Mansurah. Saya bertanya kepada Liyana "Kenapa Yana?"

"Kila nak buat attachment?" Liyana bertanya.

"Oh,ada cara ke?" saya betanya kembali.

"Ada. Saya dah tanya dah. Kila pergi dekat Syu'un Tullab, minta padanya 'Istimarat Li Tadrib As-Saufi' "

"Heh?" saya menyengetkan muka. Lambat pick-up.

"Mari saya tuliskan." Liyana menawarkan diri mencoret apa yang di katakan tadi. Oh..borang..

"Bawak dua keping gambar. Attachment start 15 July." Liyana menyambung sebelum berlalu pergi.
"Baikk. Terima kasih Yana."

Dan..selepas habis exam oral, saya pergi ke Syu'un Tullab untuk tujuan meminta dan mengisi borang tersebut. Alhamdulillah saya sentiasa membawa gambar ukuran passport bersama saya maka urusan menjadi mudah. Biasalah, musim panas begini, rasa kurang rajin untuk keluar rumah banyak kali.

Jadi bagi sesiapa yang berminat untuk buat attachment ketika cuti nanti, boleh berbuat seperti sedemikian. Caranya :


  1. Pergi ke Syu'un Tullab, dan ketuk bilik depan bilik Ustaz Mohammad Mutuali. Katakan pada Ustaz di dalam bilik tersebut 'Aiza istimarat li tadrib as-saufi'.
  2. Ustaz tersebut akan minta kerneh dan menerangkan cara mengisi borang.
  3. Isi borang tersebut. Antara maklumat yang diperlukan adalah : Nama, Tahun pengajian, No. Tel, No. Passport dan Alamat Rumah di Mesir.
  4. Submit borang tersebut.

Menurut Ustaz tersebut, sesi akan bermula pada 15 July 2009 dan kita perlu berjumpa ustaz pada awal July untuk sedikit taklimat. Selamat mencuba!

KARNIVAL KELUARGA PCM 09 : MARI MENYUMBANG


Seperti yang anda sedia maklum, PCM mengajurkan Karnival Keluarga PCM sempena cuti musim panas bermula 9 hingga 20 Julai 2009. Maka saya dengan rasa berbesar hati mengajak anda untuk turut sama memeriahkan Karnival tersebut serta menyumbangkan sedikit sumbangan bagi manjayakan Karnival Keluarga PCM tersebut. Anda boleh melihat iklan di bawah ini dan untuk maklumat lanjut, sila layari http://karnivalpcm.blogspot.com/.





Itu saja buat masa ini. Assalamualaikum wbt.

Sunday, June 14, 2009

Rijal Telah Hilang?

Assalamualaikum wbt.



Beberapa minit tadi, saat aku mencari pencerahan tentang sesuatu, aku terjumpa puisi ini. Berkait rapat dengan post ku sebelum ini. Aku dedikasikan buat Rijal yang dinanti-nanti. Bacalah dengan hati. Agar hatimu membara kembali duhai Rijal.








Setiap hari bingkisan dari syurga tiba
Mengulangi tentang rindunya pada kuntuman rijal
Mengapa kuntum mekar tidak lagi menghiasi taman?
Di dunia kelopak demi kelopak layu berguguran
Dimamah deretan anai-anai tribulasi zaman
Setiap dekad belum lagi menjadi piala perjuangan
Sebaliknya menjadi takungan air mata
Yang mengalir di pipi perlahan melihat satu demi satu
Bolos pada jaring-jaring robek dimakan tikus

Lukah yang ditanam selama ini tidak lagi seperti semalam
Jerat yang dipasang juga tidak bingkas
Setiap kali pulang hanya diburu kesepian
Di tengah hiruk pikuk mertua dan anak-anak

Dunia semakin tenat
Tetapi sepatu rijal belum lagi kedengaran
Pulang membawa pesanan yang dikirim
Umat masih tertinggung di tangga
Dengan dua tangan bertupang dagu
Mengintai andainya kelihatan
Langkah pulang seorang rijal

Taman syurga semakin riuh dengan bisikan malaikat
Bisikan ingin tahu yang sungguh-sungguh
Siapakah tetamu syurga esok hari
Kerana hari ini dunia mengiklankan kehilangannya
Di sana-sini pada dinding dan tembok tembok
Terpampang pemidang jelas
Bagi siapa yang melintasi dan menatapinya

RIJAL TELAH HILANG’

Thursday, June 11, 2009

Miscellaneous : Rijal itu. Di mana?

Assalamualaikum wbt.



BELASUNGKAWA


"Dan setiap umat mempunyai ajal (batas waktu). Apabila ajalnya tiba, mereka tidak dapat meminta penundaan atau percepatan sesaat pun" (Al-A'raf : 34)

Berita pemergian salah seorang pelajar perubatan pada hari ini betul-betul mengejutkan saya. (Anda boleh membacanya di sini). Entah kenapa hati saya tiba-tiba rasa kosong sekosong-kosongnya. Mesej Yahoo Messenger disebar meminta sahabat-sahabat membuat solat hajat mendoakan sahabat yang lain yang masih terlantar di hospital. Kebetulan pada masa itu saya yang baru sahaja bangun dari tidur tanpa berlengah terus bersolat. Memohon agar sahabat-sahabat yang lain selamat dan sihat seperti sedia kala.

Saya terlupa sementara akan buku Pathology dan kerisauan yang melanda kerana ketidak sempatan untuk bersedia dengan baik untuk peperiksaan pagi itu. Saya meminta dan terus meminta agar Dia mngurniakan kesejahteraan pada yang lain.

Sedih..sangat sedih. Entah kenapa. Sedangkan saya tidak mengenal pun arwah Ammar Bin Zulkifli. Saya hanya melihat gambar arwah dan mangsa-mangsa yang lain melalui buku As-Syifa' yang dibeli dari PERUBATAN. Sungguh saya tidak mengenalinya. Tetapi hati betul-betul sedih. Dan melihat komen sahabat-sahabat lain, saya pasti kehilangan Ammar merupakan satu kehilangan yang sangat besar.

Semoga rohnya dicucuri rahmat Allah swt dan rohnya di tempatkan di kalangan hamba-Nya yang beriman dan beramal soleh.
Sememangnya kematian adalah sebaik-baik peringatan.



Wahai Allah..matikanlah aku dalam keadaan husnul khotimah. Janganlah kau matikan aku dalam keadaan su'ul khotimah.



PATHOLOGY



Alhamdulillah hari ini saya dan sahabat-sahabat berjaya menghabiskan peperiksaan Pathology Paper 1 dan Paper 2. Hanya oral exam yang berbaki. Setelah melalui kedua-dua peperiksaan semalam dan hari ini, saya membuat penilaian bahawa subjek Pathology bukanlah subjek yang mudah (dear juniors, be aware). Lebih-lebih lagi apabila sela masa antara Paper 1 dan Paper 2 sangat singkat sehingga saya merengek-rengek sendirian seperti kanak-kanak kecil ketika membaca buku. Betul-betul teruji.

Saya menyerahkan segalanya pada Allah. Bertawakkal sepenuhnya di atas segala usaha yang telah dilakukan. Semoga dikurniakan kejayaan yang terbaik buat diri.

"Kemudian, apabila engkau telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah pada Allah. Sungguh, Allah mencintai orang yang bertawakkal" (Surah Ali-Imran : 159)



PUPUS



"Kakak nak tahu..?" Nasiruddin memulakan bicara dengan persoalan.
"Nak!" sambut saya.


"Kalau kitorang pergi surau tu, kitorang tiga orang je. Adik, Abang Leman dan Abang Salleh. Orang lain takde pun. Sedih je.." adik menyambung.

Saya terkedu seketika. Entah kenapa saya rasa sedih. Menyampah pun ada. Di manakah perginya rijal-rijal dan syabab-syabab Islam.? Mereka tiada di surau-surau dan di masjid-masjid.

Oh, saya tahu di mana!

Remaja-remajanya lebih gemar 'meluangkan masa' di tembok-tembok tepi jalan. Kalau ada anak dara lalu, disiulnya. Menampakkan muka di masjid? Haram.

Belia-belianya pula lebih gemar 'meluangkan masa' di warung-warung kopi tida kenal masa. Pagi, tengahari, petang mahupun malam. Entah apa sedapnya kopi di warung tu. Lebih lazat mungkin dari berjemaah di masjid.

"Kalau solat Jumaat, kakak tahu apa yang berlaku?" adik menyoal kembali.
"Apa dia?"


"Masa khutbah, diorang lepak2 kat kawasan masjid. Bila habis khutbah, buat-buat masuk saf. Bila orang dah angkat takbir, keluar balik. Bila orang dah habis solat, dia pun balik sama-sama," sambung adik saya , merujuk kepada remaja-remaja lelaki.

Astagfirullah hal azim..

"Kalau adik pergi masjid A ada lah dalam 3 saf jemaah. Masjid B pulak 1 saf je. Semuanya orang tua. Ada pun budak-budak kat saf belakang. Remajanya mana? Tak nampak.." adik saya menyoal kembali seakan-akan tidak puas hati.

Adik bongsu saya berumur 11 tahun. Sebelum ini dia merengek-rengek setiap hari minta daripada ibubapa saya agar dia dikhatankan agar dia boleh berada di saf hadapan ketika berjemaah. Dia ke surau bukan dengan ayah saya sebaliknya menumpang sepupu lelaki dan pakcik saya di sebelah rumah. Kerana ayah saya hanya sampai di rumah pada pukul 10 malam. Jarak dari rumah ke pejabatnya memakan masa 2 jam perjalanan. Ayah akan berhenti di masjid-masjid yang ada di sepanjang perjalanannya ke rumah. Hanya apabila cuti ayah membawa adik ke masjid.



KECEWA


Saya tahu saya tidak sepatutnya menghukum lelaki dengan hukuman yang berat. Tetapi saya lebih hormat pada lelaki yang merasa cinta untuk mengimarahkan masjid pada setiap waktu solat. Lebih-lebih lagi solat subuh. Tidak semua mampu bukan? Anda boleh baca penulisan seorang sahabat di sini dan di sini.
Lelaki kian pupus. Lebih menyedihkan apabila lelaki yang bergelar Rijalun Amir semakin tidak menampakkan bayang. Bagaimana mahu merebut kembali Al-Aqsa yang memanggil-manggil untuk dibela? Bagaimana?


RIJAL ITU.DIMANAKAH?






Maafkan saya andai tempelakan ini sepertinya kasar buat anda insan bernama lelaki. Saya bukan bermusuh dengan anda jauh sekali membenci. Saya tahu saya akan memerlukan insan bernama lelaki dalam hidup saya bagaimana sekalipun. Ayah saya lelaki. Abang saya lelaki. Adik saya juga lelaki.


Cuma terkadang saya rimas. Rimas apabila setiap perilaku wanita tersangatlah di'ambil berat' oleh lelaki. Salah yang kecil diperbesarkan. Silap yang sedikit dipercanang. Tanpa ada ruang untuk memperbaiki atau diperbaiki.

Tetapi kekurangan mereka jarang sekali mereka peduli. Di manakah silapnya?

Jika kita susuri kisah Nabi Muhammad saw dan para sahabat terpilih dalam bermuamalah dengan perempuan, pasti mereka akan memuliakan perempuan. Sifat peramah dan santun Nabi kepada perempuan pasti seharusnya menjadi iktibar bagaimana kita melayan perempuan dengan cara yg hak.


Ayat ‘arrijalu qowwamuna ‘ala nnisa’ selalu dijadikan senjata oleh para lelaki dalam berdebat dengan perempuan dalam proses meletakkan lelaki lebih dari perempuan. Sedangkan ayat itu sepatutnya menjadikan lelaki lebih trampil, ambil bahagian, bersedia dan karisma utk melindungi hak wanita. Kerana Allah telah mengiktiraf lelaki memang sepatutnya menjadi pelindung, pembimbing kepada wanita. Masalahnya, ayat ini selalu dijadikan lelaki sebagai pendinding ego mereka.



RINDU


Kita merindui lelaki selembut Abu Bakar As-Siddiq r.a, secerdik Ali Bin Abu Talib r.a, segagah Ummar Al-Khatab r.a dan para mujahidin yang syahid di zaman kegemilangan Islam terdahulu. Mujahadah mereka sangat tinggi. Sanggup berhabis-habisan demi Allah dan Rasul-nya juga demi menegakkan deen yang mulia ini.

Begitu juga dengan nama-nama seperti Salahuddin Al-Ayyubi dan Muhammad Al-Fateh. Antara hero bagi kemenangan yang hak buat Islam dengan izin-Nya.

Tetapi berapa keratkah lelaki-lelaki sebegitu sekarang?


Anda boleh baca entri seorang ukhti di sini. Anda akan tahu, kami betul-betul merindukan Rijalul Amir. Lelaki sebagai ketua yang dapat memimpin kami para Hawa, lelaki yang menjadi sumber kepada bertambahnya kecintaan yang tidak berbelah bahagi pada Allah subhanahu wataala, lelaki yang dapat menjadi contoh terbaik buat zuriat yang dimiliki, lelaki yang boleh dibangga kerana membela agama.





Bangkitlah dan bergeraklah wahai lelaki. Demi Allah dan Rasul-Nya dan demi Al-Aqsa.

Sunday, June 7, 2009

Letih

Assalamualaikum wbt.


Letih..



Itu sahaja perkataan yang terungkap buat masa ini. Rasa seperti mahu menangis. Saya tahu tiadalah tempat terbaik untuk saya mengadu melainkan Rabbul Jalil. Tapi biarlah lelah yang dialami saat ini tercoret sedikit di sini sebagai kenangan dan muhasabah suatu hari nanti jika saya membaca kembali post ini.


Alhamdulillah Dia masih mengurniakan saya ketenangan. Tapi terkadang hati risau juga apabila terlampau tenang sedangkan masih banyak lagi chapter yang menanti untuk dihadam cerna. Semoga diberi kesempatan untuk bersedia dengan baik. Semoga diberi peluang untuk berusaha dengan sebaik-baik usaha. Semoga diizinkan untuk mengecap kejayaan di dunia sementara. Semoga Dia mengizinkannya.


Peperiksaan sememangnya menguji jiwa hamba. Menguji sejauh manakah kebergantungan kita kepadaNya. Betapa diri yang kerdil dan hina ini terlalu-lalu memerlukan Dia. Siapa yang menafikan, anda sememangnya berdusta.


Saban hari kita menangis mengongoi, melutut merayu, bersujud memohon dan meminta agar Dia sentiasa mengurniakan kemudahan, ketenangan dan kejayaan kepada kita. Agar Dia melihat dan menilai usaha dan kesungguhan kita. Agar Dia menganugerahkan kejayaan yang terbaik buat kita.


Tetapi adakah ia hanya ketika musim peperiksaan semata-mata?


Jika sebelumnya kita tidak begini, jadikanlah saat ini sebagai medan titik tolak dalam mendekatkan diri kepadaNya. Dan semoga kita beristiqamah selamanya.


Semoga peperiksaan ini meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepadaNya. Semoga hati ini sentiasa redha akan ketentuannya selepas daripada ini dan setiap masa. Semoga usaha yang kecil ini dinilai sebagai amal soleh dan memberatkan timbangan Mizan kita kelak.


Doakan agar kami diberi kekuatan dan mujahadah yang kuat.


Demi Allah dan Rasul-Nya..

Demi deen Islam yang agung ini..

Demi Al-Aqsa..

Demi kedua ibubapa..

Dan demi ciptaan-Nya yang lain..



Letih..betul-betul letih..