Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, December 17, 2009

MIRACLE

Assalamualaikum wbt.


Setiap hari saya cuba untuk menghabiskan bacaan saya. Bacaan luar selain daripada buku medic. Saya sentiasa merasakan pembacaan saya begitu lambat. Mungkin kerana sejak azali saya memang kurang minat membaca. Atau mungkin kerana setiap ayat yang saya baca, saya ulang berkali-kali sehingga saya faham. Atau mungkin juga kerana saya membaca hanya ketika punya masa lapang yang dicuri-curi. Sebelum kelas bermula, di dalam teksi, ketika berjalan pulang ke rumah, sambil memasak atau masa-masa singkat yang lain.

Untuk duduk menekuni pembacaan saya setiap kali, saya kekurangan masa. Alhamdulillah, mujur Allah Maha Besar kurniakan saya minda yang cepat pick-up. Tidaklah saya perlukan banyak masa untuk memahami sesuatu terutamanya yang berkaitan pelajaran. Syaratnya, saya perlu focus 100% ketika proses P & P.

Kali ni saya cuba membaca muqaddimah Tafsir Fi Zilalil Quran karangan as-Syahid Sayyid ibn Qutb Ibrahim atau lebih dikenali dengan Sayyid Qutb. Saya sangat tertarik dengan penulisan seorang akhawat yang hanya saya kenal melalui alam maya. Dialah yang memperkenalkan kitab tafsir ini kepada saya melalui penulisannya. Dia menghuraikan setiap bait kata dan frasa muqaddimah tersebut dengan baik sekali. Saya tertarik untuk membacanya sendiri dengan lebih teliti dan mengutip hikmah dan ibrah di sebalik penulisan ini.

Antaranya, Sayyid Qutb ada menuliskan begini :


Di bawah bayangan al-Qur'an juga aku dapat mempelajari bahawa di dalam alam
al-wujud ini tiada ruang bagi kebetulan yang membuta tuli dan bagi
kejadian-kejadian luar dugaan yang mendadak.

Kerana Allah
berfirman : "Sesungguhnya Kami ciptakan segala sesuatu itu dengan ukuran
yang rapi "
(Surah al-Qamar : 49)

"Dan
Dialah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu iaitu menentukan keadaan makhluk itu
dengan ketentuan takdir yang sempurna"
(Surah al-Furqan :
2)



Betul dan Benar. Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. Setiap yang kecil mahupun yang besar. Setiap yang baik mahupun yang buruk.

Kadang-kadang kita akan rasa seperti tidak percaya apabila sesuatu yang tidak disangka-sangka berlaku pada kita. Angan-angan kita menjadi kenyataan, cita-cita kita tercapai mahupun hajat yang kesampaian. Masa itu kita akan mengucapkan Hamdallah Hamdallah Hamdallah sebagai tanda pujian di atas kurniaan Allah yang sangat sangat tidak terduga.

Semua itu adalah miracle dari Allah. MasyaAllah. Kita merancang, Allah jua merancang dan perancangan Allah adalah yang terbaik. Tentunya Dia adalah sebaik-baik perancang. Semua telah tertulis dan dirancang dengan rapi oleh Allah. Kita sebagai hamba yang kerdil dan lemah, hanya mampu untuk terus-terusan berusaha, berdoa, tawakkal yang tinggi dan bersabar. Itulah resepi rahsianya.

Saya pernah berkata pada sahabat saya : "Banyakkan berdoa dan sabar, kurangkan angan-angan. InsyaAllah InsyaAllah InsyaAllah, dengan izin-Nya, miracle juga akan terjadi dalam hidup anda. Percayalah." (^__^)

Yaqinu billahi yaqini. Keyakinan kepada Allah memeliharaku.


Salam Maal Hijrah. Semoga dengan kehadiran tahun baru ini, hati kita akan bertambah tambah subur dengan keimanan dan ketaqwaan. Semoga kita juga lebih dekat dengan Azza Wajalla.

3 comments:

Anonymous said...

salam tahun baru... baca ade tempatnya dan menuntut ade tempatnye. faham bahasa bukan beerti faham maksudnya... keep up the good work

izzati.abdullah said...

kullu awam waantum bikhair kiki.
xnk share ke link blog akhawat tu??hehe..
sirru ala barakatillah..:)

Ummu Afeera said...

mungkin anonymous bleh memberikan sedikit pencerahan..bleh berkongsi agar kami memahami maknanya...