Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Friday, December 18, 2009

Gemuk & Kuning

Assalamualaikum wbt.




Hari ini saya berkejar-kejar dari satu tempat ke satu tempat. Kerana salah satu azam saya bersempena tahun baru 1431H ini, saya mahu berhijrah daripada seorang yang tidak komited dengan masa, kepada orang yang lebih komited dengan masa. Saya akan cuba untuk datang awal pada mana2 program, mesyuarat, jemputan mahupun kelas. Ianya nampak kecil kan tetapi bagi saya, ia adalah cabaran terbesar.


Masa kita adalah sama. 24 jam sehari. Tiada lebih mahupun kurang. Soalnya, bagaimana kita mahu membahagikan masa sebaiknya dengan adil. Adil tidak bermaksud menetapkan masa yang sama untuk setiap perkara. Contohnya kalau tidur 5 jam, mandi pun kena 5 jam. Kalau makan 30 minit, study pun mesti 30 minit. Membahagi masa dengan adil bermaksud membahagikan masa yang sepatutnya pada perkara yang sepatutnya. Tidur 5 jam, makan 30 minit, mandi 15 minit, study 10 jam, mesyuarat 2 jam dan sebagainya.

Saya mengaku walaupun saya kadang-kadang mampu untuk cover semua perkara yang sepatutnya dilakukan (tapi kadang-kadang tak tercover juga.hehe) , tapi kadang-kadang gagal juga membahagikan masa dengan adil. Sekarang pun saya sentiasa berjalan dengan laju, makan dengan laju, study dengan laju kerana tanggungjawab dan tugas yang masih panjang di belakang.

Kalaulah badan ini boleh di pecahkan kepada beberapa bahagian, pasti saya akan berbuat begitu.
huhu. Bukan badan sahaja, otak pun sama. Takdelah nak serabut memikirkan banyak perkara dalam satu-satu masa.

Hari ini saya ada Smart Circle gabungan. Sesi ini, saya dipertanggungjawabkan untuk menjadi Mentor Figure (MF). MF ni macam ketua kepada beberapa mentor lain. Rasa macam tak layak sangat-sangat. Masa dapat tahu jadi MF ni, saya rasa macam nak tolak je dan cadangkan nama lain. Saya pun listkan beberapa amanah & tanggungjawab saya yang lain. Terus tersandar di diding. Rasa dah tak larat nak galas tanggungjawab lain. Sebelum ni saya dah lepaskan Ketua SC batch kepada seorang sahabat saya. Bimbang-bimbang saya tidak dapat beri komitmen 100% untuk merangka perjalanan SC batch saya kerana sibuk dengan hal-hal lain yang lebih penting. Tiba-tiba, datang yang lain pula.

Kata-kata sahabat-sahabat saya terus terngiang-ngiang di tympanic membrane saya. Seorang akhawat pernah berkata, kelayakan dan kemampuan itu hanyalah dari Allah. Yang penting adalah, kehendak dan kefahaman kita tentang apa yang kita perlu dan mahu lakukan. Hurmm..betul juga. Cita-cita saya besar dalam lapangan dakwah ni. Saya perlu sentiasa berkehendak dan faham tentang apa yang saya nak lakukan bukan hanya pada masa sekarang tetapi akan datang.

Seorang akhawat yang lain pula pernah berkata, mungkin inilah perancangan tercantik Allah buat kita, untuk mentarbiyyah kita. Apabila diberi tanggungjawab baru, kita mesti sedar, rupa-rupanya tarbiyyah yang kita lalui selama ini, belum cukup lagi untuk kita mencapai keimanan dan ketaqwaan yang tinggi. Ataupun unutk mencapai target yang kita tetapkan untuk diri kita. Hurmm.. betul juga. Mungkin saja ada nilai-nilai yang lompong sebelum ini. Akhlak kita, komitmen kita, sabar kita dan yang lainnya.

Tapi..tak semua benda akan goes smoothly. Walaupun saya MF, tak bermakna saya mampu untuk membawa bersama adik-adik mentee saya ke program tadi. Saya datang seorang diri. Rasa macam gagal sangat sangat sangat. Tapi saya tidak salahkan mereka. Saya cuba muhasabah kembali, apa silap dan kurangnya saya. Mungkin saya kurang membuat solat hajat meminta agar Allah tautkan hati-hati kami. Atau mungkin saya jarang menziarahi mereka dan bertanya khabar. Atau mungkin atas sebab-sebab lain yang berpunca dari saya.

Erm..Kita ni sibuk kan? Hari-hari letih. Tapi bangun pagi keesokan harinya, kita tetap membuat perkara yang sama. Pergi kelas dengar kuliah. Balik sambung kerja lain. Pergi mesyuarat. Pergi tusyen. Namun, setiap hari yang berlalu, kita tetap lakukan kerja-kerja kita walaupun kadang-kadang mulut mengomel penat, ngantuk dan otak macam dah blur-blur dah.

Kenapa kita buat semua ni?

Sebab kita faham. Kita faham kita punya tanggungjawab. Dan tanggungkawab itu bukanlah kecil dan ringan. Yang boleh kita pilih-pilih. Kalau susah, kita taknak buat. Kalau senang, baru kita nak buat. Kalau ambil banyak sangat masa kita, kita taknak buat. Kalau kita masih ada masa lagi untuk kita sparekan untuk hiburan, baru kita nak buat.

Kalaulah semua orang faham kenapa kita perlu buat semua ni, mesti senang saya nak cari AJK untuk unit akademik. Kalaulah semua orang faham kenapa kita perlu buat semua ni, tak perlu saya beg and plead pada setiap orang supaya membantu saya.

Tapi itulah juga antara tugas dan tanggungkawab kita. Memberikan kefahaman pada mereka. Memahamkan kepada mereka bahawa kemenangan Islam itu telah dijanjikan. Sama ada kita bersama-sama menyumbang kepada kemenangan tersebut dan rasa izzah dengan kemenangan tersebut. Atau kita menyumbang nothing kepadanya dan tak rasa apa-apa pun bila kemenangan itu tercapai. Atau mungkin rasa rugi.

Perkara yang kita lakukan ni, memang nampak kecil tetapi kena tahu, faham dan yakin, perkara yang kecil inilah yang kalau kita lakukan secara konsisten, impaknya sangat besar. Macam jugak kalau kita study dalam satu hari 4 jam je. Tapi kalau hari-hari kita konsisten dan gunakan masa study itu sebaiknya, tak mustahil kita mampu cover semua subjek dan pelajaran. Betul tak?

Ermm..apalah yang saya bebelkan ni kan?

Marilah kita islahkan diri dan tambahkan kefahaman. Semoga Allah memberi hidayah dan tunjukkan jalan. Saya harap, tahun yang bakal menjelang ni, saya dapat menyumbang lebih banyak kepada Islam. Tak kiralah masa, tenaga, harta atau apa saja yang saya mampu. Saya nak kurangkan cakap dan banyakkan amal. Sebab, saya ni suka sangat bercakap.

Tak apalah kita penat dan letih hari-hari pun. Sebab dunia ini bukan tempat untuk berehat. Seronoknya kalau dapat berehat di syurga nanti. Berlari-lari di taman-taman syurga dan menikmati segala-galanya di syurga yang tak boleh langsung kita gambarkan keindahannya. Tanamlah amalan sebanyak-banyakknya di dunia ini agar boleh kita tuai hasilnya di akhirat kelak. Bestkan kalau tengok padi yang gemuk-gemuk dan warna kekuning-kuningan. Hasilnya di akhirat nanti, insyaAllah lebih baik daripada yang gemuk-gemuk dan kuning-kuning tu.

Selamat beramal.

0 comments: