Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Saturday, December 12, 2009

Semangat!

Assalamualaikum wbt.


Musim sejuk sudah berada di kemuncaknya. Suhu dan persekitaran yang sejuknya menusuk sehingga spinal cord menjadikan hari-hari yang dilalui begitu mencabar. Masakan tidak, saya rasakan seperti mahu berada di hadapan heater setiap masa. Ataupun mungkin berada di bawah lembayung saratoga yang menghangatkan. Namun, hari perlu diteruskan seperti biasa. Kerana al-wajibat akthar min al-awqat. Tanggungjawab itu lebih banyak daripada masa yang ada.

Saya mula merasakan beban yang dipikul semakin berat. Tanggungjawab yang digalas semakin menguji diri. La haula wala quwwata illa billah. Itu sahaja yang mampu saya sebut berkali-kali saat merasakan diri tidak kuat. Betul-betul tidak kuat. Tapi saya tetap percaya dan yakin, tidak akan dibebani seseorang itu melainkan kemampuannya. Mungkin ini tarbiyyah tercantik dari Allah buat saya.

Tidur saya mula tidak nyenyak memikirkan bagaimana saya boleh membantu akademik sahabat-sahabat saya seluruh Mansurah yang ramainya mencecah angka seribu. Saya diuji dengan usul yang saya bawa sendiri dalam Mesyuarat Tahunan Cawangan kali ke-3 bersama hujah-hujah yang menyokongnya. Ah, serabut sedikit dibuatnya.

Ucapan tahniah dan takziah tidak henti-henti dikalungkan kepada saya. Ditambah dengan hari lahir saya yang kunjung tiba, pelbagai ucapan selamat dan doa diberikan, Terima kasih kepada yang mengingati. Sehingga ada adik-adik yang saya tidak kenal, tetap mengucapkan selamat melalui sms, ym dan directly. I feel touched. May all the prays are belong to all of you as well.

Sudah lama saya tidak menulis di blog ini. Saya perlu mencuri-curi masa. Terlalu banyak yang saya mahu tuliskan. Pelbagai hikmah dalam hari-hari yang saya lalui, ingin saya coretkan sedikit di sini. Erm, mungkin lain kali.

Selamat memperkasakan akademik dan sahsiah anda. Saya pasti, setiap dari anda yang menjejakkan kaki ke bumi kinanah ini, sudah ada terpasang dan terpasak niat untuk menimba ilmu Perubatan sebanyak-banyaknya. Mungkin tidak semua memasang niat untuk berubah atau mencari nilai tambah di bumi Mesir ini, tapi niat untuk belajar Perubatan, mesti ada kan?



Jom belajar elok2! Semangat!

2 comments:

teacherpiqah said...

salam akie..selamat ulangtahun kelahiran..it's belated act da..moga sentiasa dbwh peliharaan Allah..
piqah ingt je ur bday ritu..10th dec kan..tp i was away for program n xdpt nak wish u straightly..
so HAPPY BdAY again dear!

izzati.abdullah said...

baek kak kiki!=)