Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Tuesday, January 11, 2011

Bara Api

Assalamualaikum wbt.



Rasulullah s.a.w bersabda, manusia pada akhir zaman ini, memegang Islam ibarat menggenggam bara api.

Boleh tak anda bayangkan bagaimana agaknya jika anda menggenggam bara api?

Kita takkan menggenggam bara itu berterusan bahkan kita akan lepaskan genggaman apabila kita rasakan panas dan genggam kembali apabila kita mampu.

Begitulah hakikat Islam sekarang. Hanya digenggam apabila memberi keuntungan pada kita. Apabila kita rasakan susah dengan Islam, kita akan lepaskan ia, dan apabila kita rasakan Islam akan beri keuntungan pada kita, kita akan kembali pada Islam.

Dahulu, pada zaman Rasulullah S.A.W, baginda ada mendengar sahabat berkata, kejayaan Islam pada masa itu adalah disebabkan oleh mereka. Lalu Allah S.W.T menegur mereka dengan turunkan ayat 17 surah al-Hujurat kepada Rasulullah S.A.W :

"Mereka merasa berjasa kepadamu dengan keIslaman mereka. Katakanlah, " Jangan kamu merasa berjasa kepadaku dengan keislamanmu, sebenarnya Allah yang melimpahkan nikmat kepadamu dengan menunjukan kamu kepada keimanan, jika kamu orang yang benar."

Mereka silap.

Berjayanya Islam ini adalah bukan kerana kita tetapi kerana rahmat dan izin Allah.

Islam ini jika kita tidak anuti, Allah s.w.t tidak akan pernah rugi. Begitu juga jika kita anuti, Allah s.w.t juga tidak mengambil sebarang keuntungan. Kerana sifat Allah itu tidak terkesan dengan pengabdian hambaNya.

Islam itu tidak akan rugi jika kita tidak bersama dengannya. Namun kita, kita yang akan rugi jika kita tidak bersama Islam.


Rasakanlah Izzah dengan keIslamanmu!



And I'm the COOLest one!


1 comments:

~An-Nur~ said...

subhanallah..comelnye Ziyad..