Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Friday, January 21, 2011

Tamak?

Assalamualaikum wbt.


Bukan mudah untuk thabatkan diri dalam perjuangan. Bukan mudah juga menjadi sayap kiri perjuangan seorang mujahid. Terlalu banyak yang perlu dikorbankan.

As-Syahid Imam Hassan Al-Banna mendefinisikan pengorbanan sebagai mengorbankan jiwa, harta, masa, kehidupan dan segala sesuatu untuk mencapai matlamat. Tidak berlaku jihad di dunia ini tanpa pengorbanan bersamanya.

Ya, jalan ini payah dan menuntut banyak pengorbanan kerana tiada jihad tanpa pengorbanan.



Aku bukanlah tidak bercita-cita tinggi untuk menjadi seperti Sayyidah Zainab Al-Ghazali. Sedangkan beliaulah antara akhawat yang menjadi ikon terbaik dalam perjuangan. Menyoroti kisah-kisahnya juga cukup membuatkan hati ini gementar dan melahirkan rasa yang membuak-buak untuk terus-menerus berjuang menegakkan kalimah Allah di bumi ini. Aku terlalu ingin berkerja keras sepertinya. Menjual diri ini kepada pemilikNya dan mengorbankan jasad dan nyawa untuk turut sama syahid di jalanNya.

Namun, aku juga terlalu rindu untuk menjadi seperti Sayidatina Khadijah, isteri kecintaan Rasulullah s.a.w. Yang sentiasa sedia berkhidmat untuk suaminya. Yang selalu hadir di saat suaminya ditimpa kesusahan. Yang sedia mengorbankan apa sahaja demi membantu perjuangan dan dakwah Rasulullah s.a.w. Yang sentiasa memujuk apabila suaminya resah, dan selalu menenangkan apabila suaminya gelisah. Yang sentiasa dirindui dan disebut-sebut namanya oleh Rasulullah s.a.w setelah ketiadaannya.

Adakah aku terlalu tamak?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang Mukmin, jiwa-jiwa mereka dan harta-harta mereka dan membalasnya dengan syurga" (At-Taubah :111)




1 comments:

Harishah Halim said...

'rasa' itu fitrah insani. pujuklah hati dgn janji2 Allah. semoga tsabat dalam perjuangan kak :)