Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Friday, October 30, 2009

P.U.T.E.R.I '06 : the best batch to clique with

Assalamualaikum wbt.


Manisnya ukhuwwah kerana Allah. Manisnya ukhuwwah pabila hati-hati dipaut bersama oleh rasa keimanan dan diikat dengan simpulan kasih sayang. Semuanya di atas izin dan rahmat Allah Azza Wajalla apabila kami sekali lagi berjaya duduk bersama mengukuhkan ikatan-ikatan hati kami dalam menagih cinta Rabbi melalui Qiam Batch kali ke-3 sesi 09/10. Semoga usaha-usaha kita ini menjadi pemberat timbangan mizan hasanah di akhirat kelak.

Dan Alhamdulillah dengan rasminya kami telah sepakat memilih : P.U.T.E.R.I '06 - the best batch to clique with untuk menjadi nama rasmi puteri2 batch kami.




Semoga kami dapat menjadi batu-batu berharga yang turut sama mengukuhkan binaan dan menyokong antara satu sama lain. InsyaAllah.














"Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalan-Nya dalam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff : 4)

Daripada Abu Musa al-Asyari r.a, Nabi S.A.W bersabda : " Sesungguhnya seorang mukmin kepada mukmin yang lain seperti satu binaan. Sebahagiannya menyokong sebahagian yang lain" (H.R Bukhari & Muslim)



Tuesday, October 27, 2009

R & R (Renew & Remind)

Assalamualaikum wbt.

Sudah lama rasanya tidak membaca blog-blog orang lain. Saya tipu kalau saya katakan saya tiada masa lapang. Masa lapang terlalu banyak. Saya tak suka masa lapang yang terlalu banyak kerana bagi saya lebih banyak masa lapang, lebih banyak perkara lagha yang saya buat. Isk3. Saya perlu cari jalan agar setiap saat diisi dengan perkara yang berfaedah pada diri dan masyarakat. Jadi, sibuk-sibukkanlah diri dengan perkara bermanfaat. Masa lapang itu membunuh!

Sejak kebelakangan ni, adik saya selalu sangat mesej saya bertanya apa nak buat kalau stress. Macam selalu sangat stress.



Hari ni baru saya berkesempatan menelefonnya. Saya bertanya kenapa dia stress. Adakah kerana study atau kerana tidak study? Sebab..saya selalu stress bila saya gagal untuk study ataupun malas study ataupun tak study dalam sehari. Rupanya dia alami perkara yang sama, stress sebab tak study @ tak boleh study. Apa yang dibaca susah untuk meresap ke dalam otak. Saya risau sangat kalau dia mengadu sebab dia akan ambil SPM tahun ni. Dia yang nak exam, saya yang cuak semacam.



Saya masih teringat satu insiden yang berlaku di rumah semasa saya di Malaysia haritu. Waktu itu abang saya asyik2 mengeluh depan mak saya sebab dia rasakan segala urusan dia susah. Lepas tu mak saya kata : " Kamu tu cuba laa beristigfar banyak2. Banyakkan baca surah al-Insyirah..InsyaAllah hati lapang dan segalanya mudah." Saya mengangguk membenarkan. Dahulu saya jarang2 amalkan. Sejak mak saya cakap kat abang saya macam tu, macam melekat pula. Setiap kali dada rasa sempit, urusan rasa susah, saya baca surah tersebut.

Mak saya pun selalu ulang kata2 tu pada adik saya ni. Cuma untuk adik saya, mak saya tambah sikit. Katanya, banyakkan selawat kerana selawat mengelakkan kita dari lupa. Orang yang selalu berselawat, tidak nyanyuk.

Jadi saya pun ulang apa yang mak saya selalu pesan pada adik saya dalam telefon. Saya suruh dia buka tafsir. Saya pun buka sama. Kami sama2 baca surah dan tafsiran surah tersebut. Saya tanya dia apa yang dia faham dari surah tersebut dan kenapa agak2nya mak saya suruh baca surah tersebut. Dia diam, menangis. Hebatkan sentuhan al-Quran?




Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.(1)Bukankah Kami telah lapangkan dadamu (Muhammad)?(2) Dan Kami pun telah menurunkan beban darimu. (3) Yang memberatkan belakangmu. (4) Dan Kami tinggikan sebutan (nama)mu bagimu.(5) Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. (6) Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. (7) Maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah berkerja keras (untuk urusan yang lain). (8) dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap.

Dalam surah ini menyatakan bahawa jiwa Rasulullah s.a.w yang paa masa itu mengalami kesulitan dan kesusahan dalam usaha2 menyebarkan dakwah yang ditugaskan kepadanya. Pelbagai halangan, rintangan dan tipu daya yang Baginda hadapi di jalan dakwah. Dada Baginda penuh sebak dengan kerunsingan dalam memikul tugas dakwah yang berat itu dan merasa betapa perlunya kepada pertolongan, bantuan dan bekalan semangat daripada Allah. Kemudian berlakulah munajat yang manis dan bisikan yang mesra dengan turunnya ayat2 dalam surah ini.So sweet!

Cuma untuk adik saya, saya tukarkan kondisi kepada study. Kadang2 kita rasakan study ni sangat susah. Semangat pun turun naik. Kadang2 rasa sangat stress. Sesak dada. Rasa buntu. Semua serba tak kena. Saat ini kita perlu sangat2 pada semangat dan motivasi. Dan motivasi terbaik yang berkesan adalah kembali pada Pencipta kita. Kita kena cari balik satu cahaya yang berada jauh di lubuk hati yang Pencipta kita beri pada kita. Di situ, ada satu perasaan yang lapang. Perasaan senang. Perasaan2 yang terang benderang disuluh nur iman. Ha, nur iman lah cahaya tu. Lepas tu, bawa kembali cahanya itu ke dasar. Cahaya itu nanti akan hilangkan rasa letih kita, rasa sesak kita, rasa stress kita. Kita akan rasa lapang. Rasa semangat balik. Rasa seperti jalan2 yang tertutup, terbuka kembali betul2 depan kita.





Dia tanya saya lagi, macam mana nak buat supaya senang je nak faham apa yang kita baca. Ilmu itu adalah cahaya. Allah tak akan beri cahaya pada hati-hati yang penuh dengan maksiat. Kita manusia yang selalu buat dosa. Kadang2 kita tak perasan pun kita sedang atau dah buat dosa kan? Biasalah, manusia ni kan lemah lagi pelupa. So, kena selalu sucikan hati dengan bertaubat, beristigfar. Bila hati bersih dari kotoran dosa, cahaya pun senang sangat nak masuk.

Saya katakan lagi, sebagaimana kita sefamily baca sama2 dengan kuat doa naik kenderaan disusuli surah al-Quraisy setiap kali naik kereta, jadi macam tu jugalah baca doa penerang hati disusuli surah al-Insyirah sebelum study. InsyaAllah study akan smooth je. Cepat je habis baca bermuka-muka. Senang je meresap dalam dada. Study pun jadi best.

Kalau stress, baca al-Quran sampai puas, sampai penat, sampai menangis pun tak apa. Lepas tu baca doa yang selalu kita baca selepas baca Quran yang ni : Allahummarhamna bil Quran. Waj3alhuli imaman wa nuran wa hudan wa rahmah. Saya suka baca doa ni dengan alunan nyanyian. Nyanyi dengan sungguh2 sampai pejam2 mata minta supaya Allah memberikan rahmat kepada kita dengan al-Quran. Minta supaya Allah jadikan al-Quran ni sebagai pemimpin, cahaya, petunjuk dan rahmat bagi kita. Nyanyi bukan nyanyi kosong ye.
Puas saya membebel pada adik saya. Selalu ulang2 benda yang sama sebenarnya tapi biasalah kan, semangat ni kena selalu renew walaupun dengan kata2 yang sama. Tapi saya suka sebab dalam tak sengaja, saya pun dapat sama. Kita ni kena ada orang yang selalu remind kita supaya kita tak lalai dan hanyut entah ke mana. Sama lah macam niat, kena selalu renew dan remind, di awal, di tengah dan di akhir. Supaya kita tak lupa dan supaya terus-terusan bersemangat.


Thursday, October 22, 2009

Wajah Cermin Hati

Assalamualaikum wbt.


Dalam dunia ini, semua orang mahukan kecantikan dan kelihatan cantik. Yang perempuan, mahukan wajah yang putih bersih, bentuk badan yang menarik, pakaian yang canggih-canggih, tudung yang berbatu-batu - agar nampak cantik di mata manusia. Yang lelaki, mahukan tubuh yang maskulin, rambut yang mengikut gaya dan fesyen terkini, bercermin mata hitam - agar wanita yang terpandang akannya, bergetar hatinya.

Kelakar kan?

Kalaulah mereka faham bahawa kecantikan itu bukanlah pada paras wajah semata-mata. Cantik itu konteksnya sangat luas. Cantik itu membawa makna yang sangat subjektif. Manusia sering saja risau akan rupa paras yang dirasakan tidak cantik atau tidak menarik. Maka dicalitnya warna-warni seakan pelangi agar kononnya nampak menarik dan manusia lain lebih tertarik. Ah, calitan itu sebenarnya tidak pernah menambah kecantikan malah ianya satu penipuan yang hodoh. Cantik sangatlah tu?

Usah risau dengan rupa paras yang kurang menarik kerana ia bukanlah kayu ukur kecantikan.

Jadi, apakah kayu ukur sebenar?

Mari kita lihat hadis ini :

"Sesungguhnya Allah SWT tidak memandang pada rupa dan harta kamu, tetapi Allah memandang hati kamu dan amalan kamu" (HR Imam Ahmad.)

HATI.

Hati itulah yang dipandang oleh Allah. Tidak kiralah siapa kita. Ratu cantik? Miss Universe? Pelakon? Pengacara? Si Bongkok? Si Hodoh? Tidak kira siapa.

Jadi, bodohlah bagi mereka-mereka yang menjaga rupa paras, wajah, pakaian, gaya, bentuk badan dan segalanya semata-mata memenuhi pandangan manusia. Bermodalkan berjuta untuk bersolek dan berfesyen, tetapi tiada harga di Mata Sang Pencipta. Rugikan? Rugi!


HATI. Ya,hati itulah yang dipandang oleh Allah. Sama ada elok mahupun cacat. Sama ada cantik atau hodoh. Kerana hati itu kunci jasad.

"Ketahuilah, sesungguhnya di dalam jasad itu terdapat seketul daging, apabila elok daging tersebut, maka eloklah jasad tersebut keseluruhannya, apabila ia rosak, maka rosaklah jasad keseluruhannya, ketahuilah bahawa ia adalah HATI" (HR Muslim.)

Lihat, hati itu bagaikan raja di dalam jasad. Jika elok raja tersebut, maka eloklah pimpinannya. Jika rosak raja tersebut, rosaklah keseluruhan pimpinannya.

Untuk menjaga jasad kita, kita perlulah menjaga hati. Jika inginkan wajah yang elok, elokkanlah hati. Jika inginkan akhlak yang cantik, cantikkanlah hati. Segalanya bermula dari hati.

Kenalilah hati kita dengan belajar, beramal dan mendampingi ulama'. Didiklah ia dengan Quran dan Sunnah. Berilah makan dengan berzikir dan mengingati Allah. Peliharalah ia dari hasutan syaitan. Buangkanlah karat-karat di hati agar peribadi kita berkilat tanpa karat. Sinarnya nanti, akan berkilau memancar dan memikat sesiapa sahaja.

Wajah itu cerminan hati.



Wahai Tuhan yang membolak balikkan hati. Tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu dan ketaatan pada-Mu

Tuesday, October 20, 2009

Isu Bahasa, Jangan Pandang Enteng

Assalamualaikum wbt.


KUALA LUMPUR: Kerajaan komited tidak akan kembali kepada dasar Pengajaran dan
Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) kerana dasar
baru
iaitu Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuh Bahasa Inggeris
(MBMMBI)
adalah selaras dengan keperluan negara untuk martabat Bahasa Melayu
sebagai
bahasa kebangsaan.
Itulah antara petikan akhbar hari ini (20 Oktober 2008) berkenaan isu pemansuhan PPSMI yang bermula sejak awal tahun ini.

Mungkin ada yang menarik nafas lega. Namun pemansuhan ini boleh dikatakan masih ditahap penangguhan apabila ianya hanya akan dilaksanakan pada tahun 2012. Jadi, janganlah menarik nafas lega terlalu dalam dahulu.

Bagi saya, PPSMI harus dimansuhkan bukan kerana atas dasar ingin memartabatkan bahasa ibunda semata-mata. Apa yang lebih penting adalah keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di sekolah rendah dan menengah.

Saya mengalami situasi sukar dalam memahami kuliah dan kelas dalam bahasa yang berbeza dari bahasa ibunda. Proses P&P kami lebih kepada komunikasi sehala di mana guru mengajar di hadapan, pelajar mendengar apa yang di ajarkan. Dan guru mengajar di dalam bahasa arab!

Mungkin sahaja Doktor-Doktor tidak menolak untuk mengajar di dalam bahasa Inggeris apabila diminta. Apa yang menjadi masalah adalah, pelajar-pelajar tempatan akan merungut serta marah apabila proses P&P dijalankan bukan di dalam bahasa ibunda mereka.

Mungkin ada sahaja yang berpendapat, dengan mengikuti kelas P&P di dalam bahasa Arab, inilah masanya untuk kita menguasai bahasa Arab. Lebih-lebih lagi clinical years memerlukan kami pelajar-pelajar tahun 4,5 dan 6 bertutur di dalam bahasa Arab apabila bertemu pesakit yang rata-rata datang dari kampung-kampung dan pedalaman. Tetapi bagi saya, pendapat ini salah sama sekali!

Persoalannya, MENGAPA?

Communication skill akan terbentuk apabila kita berkomunikasi secara dua hala. Contohnya seperti bersembang-sembang dan bercakap-cakap di antara dua individu. Dengan cara ini, communication skill akan develop dengan baik.

Berbeza dengan kuliah yang mana Doktor mengajar di dalam bahasa Arab. Ianya hanyalah komunikasi satu hala. Dalam situasi ini, pelajar lebih banyak mendengar. Maka berapa peratuskah communicatin skill terbentuk? Dan berapa peratuskah kefahaman anda tentang apa yang cuba diterangkan oleh Doktor selama 3 jam mengikuti kuliah?

Ingin menguasai pertuturan dalam bahasa Arab adalah masalah minor sebenarnya. Apa yang lebih major dan penting adalah memahami apa yang di ajar oleh Doktor.

Baik, cuba anda bayangkan. Keperluan untuk berbahasa arab dan berkomunikasi hanyalah penting dan di guna pakai semasa kita belajar di sini untuk mendapatkan markah yang baik dalam peperiksaan. Tetapi, keperluan untuk memahami pelajaran berkaitan perubatan akan kita guna pakai selama-lamanya sepanjang kita bekerja dalam bidang perubatan lebih-lebih lagi di Malaysia. Di Malaysia, kita tidak bertutur dalam bahasa arab!

Maka apakah yang lebih penting untuk dikuasai? Kemahiran bertutur di dalam bahasa arab atau penguasaan dalam bidang perubatan?

Saya bukanlah menolak sepenuhnya keperluan untuk berbahasa arab. Benar, inilah masa terbaik untuk kita menguasai dan mendalami bahasa syurga itu kerana kita berada di negara Arab. Dan masa inilah kita patut mempelbagaikan kemahiran kita dalam berbahasa (multi-languages). Masakan saya sendiri ingin menolak peluang keemasan ini?

Apa yang saya cuba tegaskan adalah, keperluan utama kita adalah menguasai bidang perubatan. Dan demi mencapai maksud tersebut, kita perlu memahami dengan baik ilmu-ilmu yang disampaikan oleh Doktor. Di situlah peri pentingnya kita belajar di dalam bahasa yang mudah untuk kita fahami iaitu bahasa inggeris. Untuk berharap kuliah diajar di dalam bahasa melayu di Mesir ini, memanglah mustahil!

Kemahiran bertutur dalam bahasa arab boleh kita perolehi pada setiap masa di mana saja selagi kita berhubung dengan warga tempatan terutama dalam proses-proses bermu'amalah. Kita juga boleh menjalin silaturrahim dengan warga tempatan (pastikan bersamaan jantina) untuk menguasai bahasa arab. Ataupun, kita boleh bertanya dengan Doktor yang mengajar kita, apakah ayat-ayat yang sesuai untuk kita guna pakai ketika proses history taking atau diagnose pesakit.

Usaha-usaha untuk mendapatkan kelas di dalam bahasa inggeris bukanlah satu usaha yang mudah. Ia melibatkan komitmen seluruh warga kerja Fakulti Perubatan bermula dari Dean of Faculty, Heads of Departments, Proffessors, Doctors dan lain-lain. Jadi, kita perlulah beri komitmen yang sepenuhnya dan terbaik dalam memahami dan menguasai ilmu perubatan.

Ingat, jangan ponteng sekolah!

Friday, October 16, 2009

Ayuh Melabur!

Assalamualaikum wbt.

Anda pernah tak dengar cerita tentang Qarun? Saya pernah pergi tasik Qarun. Ianya tertulis di sini.

Dahulu saya pernah bertanya pada ayah, kenapa orang sebut harta karun tu 'harta karun'. Ayah pun bercerita tentang Qarun dalam versi yang mudah difahami oleh kanak-kanak yang belum mencecah belasan tahun lagi. Oh, rupanya harta Qarun yang tenggelam tu lah yang orang nak cuba cari gali. Patutlah namanya 'mencari harta karun'. haha*

Dahulu juga, saya selalu mengeluh kerana kewangan yang tidak kecukupan. Mak saya kata, "itu kata-kata orang tidak bersyukur tu.." atau dalam erti kata lain, TAMAK. Astagfirullah al azim.. Jangan tamak..Nanti kena telan dek bumi.

Aisyah r.a pernah meriwayatkan bahawa ketika Rasulullah memasuki rumanya, baginda sering berkata :

" Jika manusia memiliki harta yang memenuhi dua lembah, maka ia akan mencari harta lain yang boleh memenuhi lembah ketiga. Mulut manusia hanya boleh disumbat dengan debu. Sedangkan harta itu hanya Allah yang berikan agar manusia melaksanakan solat serta menunaikan zakat. Dan Allah mengampuni siapa pun yang bertaubat " (HR Bukhari & Muslim)

Pernyataan ini diucapkan oleh Rasulullah s.a.w setiap hari. Tujuannya tentu saja untuk mengingatkan ahli keluarga baginda tentang celakanya hal bersifat duniawi serta untuk menghilangkan rasa cinta kepada harta dalam hati mereka.

Betulkan? Nafsu manusia selalu rasa tak cukup. Apa lagi bila ada syaitan besar yang selalu berbisik-bisik ditelinga kita bagai menghembus api nafsu menjadi lebih marak. Tak cukup satu, nak dua. Hal-hal dunia je pulak tu. Hal akhirat, tak ada lah pula.

Ahli keluarga Rasulullah s.a.w sangat hebat dalam hal-hal ukhrawi. Mereka sangat-sangat cintakan akhirat. Sanggup berhabis-habisan dalam merebut akhirat. Contohnya, isteri Rasulullah s.a.w, Aisyah r.a, merupakan seorang yang sangat-sangat dermawan. Biarpun yang ada padanya hanyalah sebutir kurma. nescaya akan didermakan jika ada yang datang meminta. Kerana Rasulullah s.a.w pernah bersabda :

" Wahai Aisyah, berlindunglah dari api neraka meskipun hanya dengan (menyedekahkan separuh biji kurma. Sungguh, separuh biji kurma itu mengisi perut orang yang lapar seperti ia mengisi perut orang kenyang." (HR Ahmad & Mundziri)

Abdullah bin Zubair, anak menakan yang sangat dicintai dan disayangi oleh Aisyah r.a pun apabila melihat perilaku Aisyah r.a yang selalu menyedekahkan apa pun yang beliau miliki tanpa pernah menyisakan apa pun untuk dirinya sendiri, Abdullah bin Zubair berkata. "Seharusnya tangan Aisyah dibelenggu."

Bayangkanlah sifat dermawan Aisyah r.a ini tersangatlah severe sehinggakan beliau terlupa untuk menyimpan sedikit hartanya walaupun sedirham untuk beliau berbuka puasa. Terlampau cinta akhirat sehingga lupa dunia! Masya Allah..Tabarakallah!

Hebatkan Aisyah? Sungguh berbeza dengan kita. Kita terlalu takut wang dan harta kita berkurangan jika kita bersedekah dan berinfak. Seolah-olah kita tidak yakin dengan janji-janji Allah Azza Wa jalla dalam ayat ke 261 surah al-Baqarah :

"Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan bagi siapa yang Dia kehendaki, Dan Allah Maha Luas, Maha Mengetahui."

Cuba bayangkan kita laburkan harta kita LE 1 (atau RM 1). Lepas tu, kita dapat pulangan 7 kali ganda. Dan pulangan yang 7 kali ganda itu, kita gandakan lagi dengan 100. Maksudnya, kalau kita laburkan LE 1, kita dapat pulangan LE 700. MasyaAllah, mewahnya! Bestnya melabur dengan Allah! Kita dapat untung banyak! Tak nak ke?

Tahun baru sudah bermula, pasti banyak duit tajaan ataupun pinjaman yang masuk dalam bank kita kan? Sampaikan tersengih bila check duit kat ATM. Dalam berkira-kira untuk beli baju baru, comforter baru, beg baru dan segalanya yang baru, jangan lupa melabur dengan Allah ye! Lebih banyak anda melabur, lebih banyak keuntungannya.

Apa lagi, ayuh berinfak!

Thursday, October 15, 2009

Relax : Oh Taxi!

Assalamualaikum wbt.


Intention : Going to Sikkah to buy some home stuffs
Time : 2.00pm (peak hour)



Okay..its already jammed.





Let us try.



Umi : Syari3 Bort Saied?
Taxi Driver : La' Wallahi




Tumpang ammu ni tak boleh ke?




Mana taxi ni? MasyaAllah.. semua penuh!





Jom try merc ni. haha. *berangan




Adoihh..Dah penat.



Giving up.




Mana ni..? Kita tunggu lagi half an hour ok? Kalau tak ada juga, kite balik rumah je ye?

Setengah jam kemudian..





Okay, ayuh kita balik rumah!