Pages

Anak Soleh Ummi & Abi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Sunday, January 2, 2011

Ulama'

Assalamualaikum wbt.

Pagi ini ada terbaca seorang artis tempatan meninggal dunia kerana sakit jantung. He might suffer from acute myocardial infarction or acute thromboembolism or any differential diagnosis which may cause sudden death.

Abang kata dia sedih bila dengar artis meninggal atau ulama' meninggal. Tetapi types of kesedihan itu berbeza. Saya juga punya perasaan yang sama.

Apabila ulama' meninggal, ada banyak sangat sebab kenapa kita bersedih. Antaranya adalah kita sedih dengan kehilangan orang yang alim tentang ilmu kerana kecintaan kita pada mereka dan ilmu mereka. Dan pemergian ulama' itu adalah antara tanda-tanda awal kiamat yang disebutkan oleh Rasulullah di mana apabila ilmu diangkat oleh Allah iaitu dengan cara mematikan ulama'. Dekatnya kita dengan kiamat! Semoga Allah merahmati para ulama' pewaris Nabi ini.

Apabila artis meninggal, kita mungkin sedih apabila mengenangkan kehidupannya sebagai seorang artis. Saya rasa tak perlu menghurai panjang, anda tahu sendiri artis itu bagaimana. Semoga Allah mengampuni dosa mereka dan merahmati mereka.

Dahulu saya jahil sekali tentang ulama'. Saya tidak cuba untuk mengenali, mencintai dan mengagungkan ulama' sepertu mana saya pernah mengenali, mencintai dan mengagungkan artis-artis tempatan mahupun luar negara.

Saya langsung tidak ada rasa untuk ambil tahu tentang mana-mana ulama', biodata mereka, perjalanan hidup mereka, sumbangan mereka, kitab-kitab tulisan mereka, ilmu-ilmu yang mereka sampaikan dan apa-apa lagi tentang mereka.

Bahkan saya membuang masa dengan sentiasa mengambil tahu kisah-kisah artis-artis, update tentang kisah hidup mereka dan sebagainya. Bodohnya lah saya masa tu kan? Saya tidak sedar sedikitpun minda dan pemikiran saya dijajah oleh musuh Islam saat itu.

Alhamdulillah selepas berkahwin, banyak perkara baru yang saya belajar. Antaranya adalah saya dikenalkan dengan sheikh- sheikh dan para alim ulama' seluruh dunia. Saya diajar untuk mencintai dan menghormati para ulama', membaca kitab-kitab karangan mereka, mendengar ceramah-ceramah mereka. Dan setiap kali melihat wajah mereka, rasa cinta itu memberi rasa zuq dalam hati saya.

Ulama' adalah pewaris Nabi. Antara cara untuk mencintai dan menyayangi Nabi adalah dengan mencintai dan menyayangi para ulama'.

Dan antara ulama' yang saya cintai adalah :





Al-Alim Al-Allamah Habib Ali Al-Jufri Al-Yamani



Anda pula bagaimana?


1 comments:

Dr Hafizah said...

alhamdulillah
saya juga terasa ingin benar ada rasa cinta terhadap ulama' ^^,